Ainoa Airbus A380-koneen uusiokäyttöön ottanut lentoyhtiö Hi Fly ei jatka koneen leasingsopimusta

IMG-20180719-WA0015Portugalilainen ACMI-lentoyhtiö Hi Fly luopuu Save the Coral Reefs -erikoismaalauksessa olevasta Airbus A380 superjumbostaan (9H-MIP) vuoden 2021 aikana. Koronapandemian myötä jättikone vaihtuu pienempään kalustoon. Hi Fly on ensimmäinen lentoyhtiö, joka on ottanut laivastoonsa käytetyn A380-800 -koneen.

Hi Fly:sta tuli kesällä 2018 järjestyksessään 14. kaksikerroksisen Airbus A380 -koneen operaattori. Save the Coral Reefs -erikoismaalattu jättikone esiteltiin Farnborough'n ilmailunäyttelyssä. Vain 15 lentoyhtiötä on tarjonnut matkustajalentoja A380 -koneella.

IMG-20180719-WA0026Kyseinen koneyksilö eli MSN006 oli ensimmäiset 10 vuotta Singapore Airlinesin käytössä, joka palautti sen Doric GmbH -leasingyhtiölle. Hi Fly ilmoitti 3. marraskuuta 2020 ettei se enää jatka vuonna 2021 päättyvää leasingsopimusta.

Näin ollen ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan lentoyhtiön uusiokäyttöön otetun A380 -koneen lennot päättyvät noin kolmen vuoden jatkokäytön jälkeen ilmeisesti heti vuodenvaihteessa.

Hi Fly:n A380 koneyksilössä on 471 matkustajaistuinta kolmessa luokassa. Alakannella on 12 ensimmäisen luokan istuinta ja 311 turistiluokan istuinta. Yläkannella on 60 business-luokan istuinta ja 88 turistiluokan istuinta. Tarvittaessa koneella voidaan kuljettaa yksiluokkaisena jopa 853 matkustajaa. Kaikilla matkustajapaikoilla on käytössä Panasonic eX2 IFE-matkustamoviihdejärjestelmä.

Hifly_A380F_1Päätöksen taustalla on koronaviruspandemian lentoliikenteelle aiheuttamat vaikeudet. Erityisesti kysyntä on laskenut erittäin suurten lentokoneiden osalta.

Koronapandemian aikana Hi Fly muunsi A380-koneensa rahtiversioksi, joka tarjosi huimat 300 kuutiometriä tilaa ja lähes 60 tonnin rahdinkuljetuskyvyn. Kyseessä on ensimmäinen A380-koneen rahtiversio.

Airbus A380 tullaan korvaamaan Hi Flyn laivastossa pienemmällä ja markkinoille paremmin sopivalla Airbus A330-koneella.