Nato valitsi seuraavan sukupolven AEW&C -tutkavalvontakoneeksi Boeing E-7A Wedgetailin, joka tulee korvaamaan nykyiset elinkaarensa loppupuolella olevat E-3A Sentry AWACS (Airborne Warning and Control Systems) -tutkavalvontakoneet. Naton ilmavalvonnan on määrä saavuttaa alustava operatiivinen kyky uudella tutkavalvontakoneella jo vuoteen 2031 mennessä. Naton logistiikka- ja hankintavirasto NSPA:n (NATO Support and Procurement Agency) vetämä iAFSC-hanke (Initial Alliance Future Surveillance and Control) on edennyt merkittävästi ja Naton jäsenvaltioista koostunut ryhmä on tehnyt marraskuun aikana päätöksen E-7A Wedgetail -koneiden hankinnasta. Nato tiedotti 15. marraskuuta tilaavansa Boeingilta kuusi E-7A Wedgetail AEW&C -valvontakonetta. Nato ostaa E-7 Wedgetail -koneet FMS-kauppamenettelyn mukaisesti (Foreign Military Sales). Kyse on yhdestä Naton historian suurimmista suorituskykyhankkeesta. Hankintapäätöksen taustalla vaikuttivat erityisesti hankkeen laajuus ja yhteensopivuus monikansallisesti toteutettuna sekä olemassa oleva ratkaisu. Hankintapäätös myös varmistaa sujuvan siirtymisen olemassa olevalta alustalta uuteen kehittyvään suorituskykyyn. Belgia, Saksa, Luxemburg, Alankomaat, Norja, Romania ja Yhdysvallat sekä NSPA päätyivät Boeing E-7A AEW&C Wedgetail -koneiden olevan ainoa tarjolla oleva järjestelmä, joka täyttää asetetut suorituskykyvaatimukset ja on toimitettavissa asetetussa aikataulussa. Vuonna 2009 esiteltyjä E-7 Wedgetail -tutkavalvontakoneita on nykyisin käytössä Australialla, Turkilla ja Etelä-Korealla ja Isolla-Britannialla. Myös Yhdysvaltain ilmavoimat USAF päätyi aiemmin tilaamaan Wedgetaileja. Naton E-7A Wedgetail -valvontakoneiden valmistus alkaa lähivuosien aikana ja operatiiviseen käyttöön ensimmäisen koneyksilön on määrä tulla vuoteen 2031 mennessä. Tuolloin on määrä saavuttaa alustava operatiivinen IOC-kyky (Initial Operational Capability). Naton nykyisen AWACS-laivaston käytöstä poistaminen on aikataulutettu vuoden 2035 tienoille. "Valvontakoneet ovat erittäin tärkeitä Naton yhteiselle puolustukselle ja liittoutuneiden sitoutuminen huippuluokan suorituskykyinvestointiin on tervetullut", sanoi Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg.
"Yhdistämällä resursseja liittolaiset voivat ostaa ja käyttää yhteisesti suorituskykyjä, jotka olisivat liian kalliita yksittäisille maille. Tämä investointi huipputeknologiaan osoittaa transatlanttisen puolustusyhteistyön vahvuuden sopeutuessamme aiempaa epävakaampaan maailmaan", jatkoi Stoltenberg.
E-7 Wedgetail mahdollistaa entistä paremman tilannekuvan luomisen. Sen tehokas tutka havaitsee lentokoneet, ohjukset ja laivat erittäin pitkiltä etäisyyksiltä ja voi ohjata Naton hävittäjät kohteisiin. Boeing E-7 Wedgetail -tutkavalvontakoneet perustuvat Boeing 737-700 - matkustajakoneseen. Rungon yläpuolelle on asennettu elektronisesti 360 astetta ympärilleen skannaava monitoiminen MESA-tutka (Multi-role Electronically Scanned Array), joka tarjoaa merkittävän tehon ja kantaman kohteiden havaitsemiseksi. Uudet E-7 -valvontakoneet suunitellaan sijoitettavan nykyiseen AWACS-tukikohtaan Geilenkircheniin, josta käsin niillä voidaan operoida eripuolille Eurooppaa. Wedgetailit ovat osa liittouman tulevaa ilmavalvontahanketta, joka ottaa käyttöön Naton seuraavan sukupolven valvontajärjestelmiä 2030-luvun puolivälistä alkaen.
NATO:lla on kaikkiaan 14 E-3A Sentry AWACS -tutkavalvontakonetta, jotka on kehitetty Boeing 707 -matkustajakoneista. Ensimmäinen E-3 Sentry nousi ilmaan jo vuonna 1976. E-3A Sentry -koneen tunnusomainen piirre on valtava lautasmainen tutka-antenni. Normaalisti nämä tutkavalvontakoneet lentävät noin kymmenen kilometrin korkeudella, josta ne havaitsevat matalalla lentävät kohteet yli 400 km etäisyydeltä. Ilmaan nostettu tutka-antenni tuo lisää vasteaikaa reagoida erilaisiin uhkiin. Ilmavalvonnan lisäksi AWACS-koneilla voidaan lähettää reaaliaikaista tietoa datalinkkien avulla maa-, meri- ja ilmavoimille. E-3A voi valvoa jopa noin 312 000 neliökilometrin suuruista aluetta eli yksi kone pystyisi valvomaan lähes Suomen kokoista aluetta. Naton AWACSit on sijoitettu Saksan Geilenkircheniin ja ne ovat Luxemburgin ilma-alusrekisterissä. MH Lue myös:
|
|||