Uusi Boeing F-15EX suoritti 90-minuuttisen ensilennon St. Louisissa 2. helmikuuta 2021. Kyseessä on viimeisin versio McDonnell Douglasin valmistamasta F-15 Strike Eaglestä. Ensitoimitusten Yhdysvaltain ilmavoimille USAF:lle on määrä tapahtua vielä vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Yhdysvaltain ilmavoimat tilasi heinäkuussa 2020 Boeingilta uusia F-15EX-hävittäjiä toimimaan erityisesti aselavetteina F-35 -hävittäjille, korvaamaan vanhentuvaa laivastoa sekä tuomaan lisäkapasiteettia F-22 -koneiden rinnalle. F-15EX nähdään myös kustannustehokkaana ratkaisua kotimaan ilmapuolustuksen parissa, sillä sen aseripustimiin voidaan kiinnittää yli 20 ilmasta-ilmaan ohjusta. Lisäksi hävittäjän uusien järjestelmien ansiosta se tulee toimimaan myös tulevaisuuden teknologioiden testialustana ilmavoimille. Hävittäjällä voidaan laukaista myös uusia hypersoonisiin nopeuksiin yltäviä aseita. Boeingin F-15 -pääkoelentäjä Matt Giese suoritti ensimmäisellä koelennolla erityisesti uuden avioniikan sekä kehittyneiden järjestelmien ja ohjelmistojen toiminnan varmistamista. F-15EX -hävittäjään on asennettu modernit järjestelmät kuten IRST, uusi elektronisen sodankäynnin järjestelmä, uusi avioniikka, AESA-tutka ja ADCP-II -tehtävätietokone sekä kehittyneet passiiviset ja aktiiviset omasuojajärjestelmät. USAF:n ja Boeingin sopimus kattaa tässä vaiheessa 12 uutta F-15EX-hävittäjää, joista ensimmäiset kaksi on määrä toimittaa vielä vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Kaikkiaan USAF suunnittelee ostavansa 76 F-15 EX-hävittäjää seuraavien viiden vuoden aikana. Boeing puolestaan on arvioinut, että se myisi jopa 144 F-15EX-hävittäjää. Yhden F-15 EX-hävittäjän hinnaksi on arvioitu 80 miljoonaa dollaria. F-15EX korvaa USAF:n käytössä vanhimmat F-15C/D -hävittäjät, jotka on valmistettu vuosina 1979–1985. Ensilentonsa alkuperäinen McDonnell Douglasin kehittämä F-15 Eagle teki lähes 50 vuotta sitten kesällä 1972. MH Lue myös:
|
|||