Airbusin ensimmäinen uuden sukupolven Beluga XL -kuljetuskone (A330-700, MSN1824) on rakenteellisesti valmis. Se rullattiin ulos kokoonpanolinjalta Toulousessa tammikuun alussa. Uudet koneet siirtävät tulevaisuudessa Airbusien rungon ja siiven osia Euroopan tehtailta kokoonpanoon Ranskaan, Saksaan ja Espanjaan. "Beluga XL on tilavuudeltaan yksi maailman suurimpia koneita. Sen eturungon muutosten myötä se on vain vaivoin tunnistettavissa muunnelluksi A330-200 -matkustajakoneeksi", kommentoi Airbusin Beluga XL -ohjelman johtaja Bertrand George. Tuotantokoneen muutaminen jättimäiseksi kuljetuskoneeksi ei ole aivan yksinkertainen tehtävä. "Odotamme innolla ensilentoa ja tietenkin koneen hymynaamaa", jatkoi George viitaten koneen runkoon tulevaan maalaukseen. Koneen rungon värityksestä järjestettiin suunnittelukilpailu ja kuudesta vaihtoehdosta valittu voittaja esiteltiin keväällä 2017. Nyt valmistuneen Beluga XL:n kokoonpano alkoi tammikuussa 2017. Koneyksilön odotetaan lentävän vuoden 2018 puolivälissä. Erinäisiä osatestejä tehdään testipenkeissä Toulousessa ja Hampurissa. Mukana on simulaattorikokeita sekä kuormituskokeita, joissa konetta liikutellaan hydraulitunkkien avulla erityisesti uuden ylärungon ja A330-koneen alarungon liitoskohdista. "Näistä kokeista saatujen tietojen analysoinnin jälkeen koneelle annetaan lentolupa ja aikanaan tyyppihyväksyntä", tiivistää George.
Uusi Beluga XL on kuusi metriä aiempaa versiota pidempi ja metrin leveämpi. Koneen kokonaispituus on 63,1 metriä ja siipien kärkiväli 60,3 metriä. Muita näkyviä muutoksia Beluga XL:n ja ST:n välillä ovat suurempi selkäevä, joka yhdistyy sivuvakaajaan. Beluga XL voi kuljettaa ruumassaan A350-1000 -koneen molemmat siivet, kun nykyiseen A300-600 Beluga ST Super Transporteriin mahtuu vain yksi siipi. Aiemmin Airbus käytti logistiikassaan Boeing 377 Super -koneen pohjalle rakennettua Super Guppy -konetta.
|
|||