F-35A Frankenbird nousi ilmaan - rakennettu kahdesta aiemmin vaurioituneesta F-35A -hävittäjästä

Franken_F35_ilmassaYhdysvaltain ilmavoimien USAF:n 388th Fighter Wing on saanut valmiiksi pitkän projektin, jossa kahdesta aiemmin vaurioituneesta Lockheed Martin F-35A Lightning II -hävittäjästä on koottu uudelleen yksi F-35A -hävittäjä. Kyseinen ns. Frankenbird on suorittanut ensilentonsa onnistuneesti Fort Worthissa.

Kahden vaurioituneen F-35A -hävittäjän yhdistäminen yhdeksi koneeksi on ollut F-35 Joint Program Officen, Ogden Air Logisticsin, 388th Fighter Wingin ja Lockheed Martinin yhteishanke.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun vaurioituneista F-35A -hävittäjistä tehdään uusi koneyksilö. Hankkeessa yhdistettiin vuonna 2020 nokkatelineen pettämisen yhteydessä vaurioituneen koneen takarunko ja vuonna 2014 moottoripalosta kärsineen koneen eturunko.

Franken_F35_1Hillin lentotukikohdassa toiminut ryhmä kehitti uudenlaisia työkaluja ja telineitä tukemaan kahden lentokoneen rungon osien yhdistämistä. Varsinaisen yhdistämisen toteutti Ogden Air Logistics, jonka jälkeen runko siirrettiin marraskuussa 2023 388th Fighter Wingin haltuun. Viimeisen vuoden aikana huoltohenkilökunta on viimeistellyt koneen muutostyöt.

Työhon on kuulunut mm. laskutelineiden uudelleenasennus, ohjainjärjestelmien asennus, koneen uudelleenjohdotus, ohjaamon uudelleenrakentaminen ja avioniikkatietokoneiden ja monen muun komponentin asennus, jota ei kovin usein nähdä linjahuolto-organisaation käsissä. Lisäksi tukikohdassa korjattiin hävittäjän erikoispinnoite useista eri kohdista.

Franken_F35_2Frankenbird siirrettiin töiden valmistuttua viimeiseen hyväksyntään Lockheed Martinille Fort Worthiin, jossa hävittäjä nousi myös ensimmäisen kerran taivaalle. Lockheed Martinin hyväksynnän jälkeen kyseinen F-35A palaa aikaan takaisin Hillin lentotukikohtaan.

Tärkeän kokemuksen saamisen lisäksi kyseessä oli myös merkittävä säästö Yhdysvaltain ilmavoimille. Koneen pelastamishanke maksoi hieman alle kuusi miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, kun uusi F-35A -hävittäjä olisi maksanut yli 80 miljoonaa dollaria.

Vastaavanlainen ns. Frankenplane-hanke on toteutettu myös Suomessa kahdesta F-18 -hävittäjästä. Tämä F-18 tuhoutui koelennolla vuonna 2010. Myös Kanadassa on toteutettu Frankenhornet CF-188 -hävittäjästä. Se tai osa siitä on kokenut jo kaksi heittoistuinhyppyä ja molempien tapausten jälkeen kone korjattiin lentokelpoiseksi.