Kahden vaurioituneen F-35A -hävittäjän yhdistäminen yhdeksi koneeksi on ollut F-35 Joint Program Officen, Ogden Air Logisticsin, 388th Fighter Wingin ja Lockheed Martinin yhteishanke. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun vaurioituneista F-35A -hävittäjistä tehdään uusi koneyksilö. Hankkeessa yhdistettiin vuonna 2020 nokkatelineen pettämisen yhteydessä vaurioituneen koneen takarunko ja vuonna 2014 moottoripalosta kärsineen koneen eturunko.
Työhon on kuulunut mm. laskutelineiden uudelleenasennus, ohjainjärjestelmien asennus, koneen uudelleenjohdotus, ohjaamon uudelleenrakentaminen ja avioniikkatietokoneiden ja monen muun komponentin asennus, jota ei kovin usein nähdä linjahuolto-organisaation käsissä. Lisäksi tukikohdassa korjattiin hävittäjän erikoispinnoite useista eri kohdista.
Tärkeän kokemuksen saamisen lisäksi kyseessä oli myös merkittävä säästö Yhdysvaltain ilmavoimille. Koneen pelastamishanke maksoi hieman alle kuusi miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, kun uusi F-35A -hävittäjä olisi maksanut yli 80 miljoonaa dollaria. Vastaavanlainen ns. Frankenplane-hanke on toteutettu myös Suomessa kahdesta F-18 -hävittäjästä. Tämä F-18 tuhoutui koelennolla vuonna 2010. Myös Kanadassa on toteutettu Frankenhornet CF-188 -hävittäjästä. Se tai osa siitä on kokenut jo kaksi heittoistuinhyppyä ja molempien tapausten jälkeen kone korjattiin lentokelpoiseksi.
|
|||