Finnair ja lennonjohtopalveluja Suomessa tarjoava Fintraffic lennonvarmistus Oy aloittavat uudenlaisen yhteistyön, joka tähtää lentojen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen ja ympäristövaikutuksen pienentämiseen. Finnair jakaa Fintrafficille lentojensa polttoainekulutusdataa, joka avulla lentoyhtiö ja lennonvarmistusyhtiö kartoittavat yhdessä keinoja, joilla lennonjohto voi tukea lentoyhtiön päästövähennystavoitteita. ”Lentotoiminnan päästöjen vähentäminen on tärkein ympäristötavoitteemme, ja siihen voimme vaikuttaa joka ikisellä lennolla”, sanoo kapteeni Tom Hakala, joka vastaa Finnairin lento-operaatioiden polttoainetehokkuudesta ja ohjaa Finnairin lentäjiä polttoainetehokkaaseen lentämiseen. ”Jaamme lennonvarmistukselle avoimesti dataa lennon eri vaiheiden polttoainekulutuksesta ja lennonjohdon toimien vaikutuksesta siihen ja kartoitamme yhdessä keinoja vähentää polttoaineenkulutusta ja siten pienentää lentojen ympäristökuormitusta", jatkaa Hakala. Osana hanketta Finnair lentää keskiviikkona 17. helmikuuta lennon AY573 reitillä Helsinki-Kittilä, jota voi seurata Finnairin Instagram- ja Twitter-tileillä. Lennon lähtöaika on kello 13.00. Flightradar24-palvelun mukaan Finnair lentää lennon Airbus A319 -koneella (OH-LVH). Lennon aikana tarkastellaan lennon eri vaiheiden vaikutusta polttoaineenkulutukseen. Finnairilla jokaisen lennon tankkauspäätöksen tekee lennon kapteeni lentosuunnitelman, vallitsevien sääolosuhteiden sekä oman harkintansa mukaan. Polttoainemäärä vaikuttaa lentokoneen painoon ja sitä kautta myös polttoaineenkulutukseen. Tankkauksella varaudutaan myös erilaisiin poikkeustilanteisiin, kuten laskeutumiseen varakentälle sekä ylösvetotilanteeseen. Kyseisellä Finnairin Kittilän lennolla käytetään laskennallisesti myös biopolttoainetta, jonka Finnairin asiakkaat ovat ostaneet vuonna 2019 käytössä olleen Push for Change –palvelun kautta. Hankkeessa ostettu biopolttoaine olisi tankattava San Franciscossa, mutta alan käytännön mukaisesti laskea tästä seuraavan päästövähennyksen omaksi hyväkseen. San Franciscon polttoainevarastossa oleva Finnairin biopolttoainemäärä vastaa 50% Finnairin Helsinki-Kittilä-lennon kulutuksesta. ”Me haluamme, että Suomessa on maailman turvallisin, sujuvin ja ympäristöystävällisin ilmatila. Teemme päivittäin paljon toimenpiteitä, jotta lentoliikenne voisi toimia mahdollisimman optimoidusti. Lentoreittioptimointi, jatkuvan liu’un laskeutumiset ja tiivis kansainvälinen yhteistyö ovat keinojamme päästöjen vähentämisessä", sanoo Fintraffic ANS:n asiakkuusjohtaja Pasi Nikama. "Lisäksi lennonvarmistuksen tulee huomioida ympäristöluvan asettamat vaatimukset lentokonemelunhallinnalle. Entisestään tiivistyvä yhteistyö Finnairin kanssa antaa meille uutta tietoa ja keinoja kehittää Suomen lentoliikennettä entistä ympäristötehokkaammaksi", jatkaa Nikama. Lennon polttoaineenkulutusta voi vähentää muun muassa suunnittelemalla lentoreitit polttoainetehokkaiksi, minimoimalla rullausaika ja turhat pysähtelyt lentoasemalla, käyttämällä jatkuvan nousun menetelmää lentoonlähdössä, optimoimalla lentoreitin, -nopeuden ja -korkeuden mm. sääolosuhteet huomioiden sekä laskeutumalla jatkuvan liu’un menetelmällä. Suomessa on jo eurooppalaisittain tehokas ilmatila, minkä myös Eurocontrolin viime vuonna julkaisema tutkimus totesi. Finnair ja Fintraffic Lennonvarmistus Oy kartoittivat lennon eri vaiheiden polttoaineenkulutuksen minimoinnin mahdollisuuksia Helsingistä Kittilään ja Ivaloon suuntautuneilla lennoilla marraskuussa 2020. Testilennoilla mitattiin lentoaikaa, lennon pituutta, polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä ja verrattiin optimaalisen suunnitelman ja toteutuneen lennon dataa toisiinsa. Lennon eri vaiheiden optimointiin vaikuttaa moni asia, kuten säätila ja muut ilmatilan käyttäjät. ”Polttoainetehokkuuteen vaikuttaa moni asia, ja pienilläkin teoilla on merkitystä, kun ne kertautuvat tuhansilla lennoilla vuodessa”, kertoo Hakala. Lennonsuunnitteluun liittyvällä tankkauspäätöksellä voidaan tehdä merkittäviä säästöjä. Lentokoneella voidaan suorittaa tietyissä olosuhteissa yksimoottorirullaus lähtiessä lennolle. Sillä säästetään 5-10kg polttoainetta per rullausminuutti. Vastaavasti sisäänrullaus voidaan tietyin raja-arvoin suorittaa samalla tavoin. Suuri yksittäinen polttoaineenkulutukseen vaikuttava asia on talvikaudella jäänpoistotarve ja jäänpoistoalueen toiminnan sujuvuus. ”Kaikkien tehokkuustoimenpiteiden lisäksi lento lennetään ns. book and claim -menetelmällä asiakkaidemme ostamalla biopolttoaineella. Jatkossa kumppanuutemme Nesteen kanssa mahdollistaa biopolttoaineen tankkauksen Helsinki-Vantaalla", kertoo Finnairin vastuullisuusjohtaja Anne Larilahti. Finnair muistuttaa myös matkustajiaan heidän omasta vaikutuksestaan lennon polttoaineen kulutukseen. Matkustajien on tärkeää saapua lentoasemalle ja lähtöportille ajoissa, jotta lento pääsee lähtemään ajallaan. Lisäksi on hyvä huomioida mitä pakkaa mukaansa, sillä jos jokainen Finnairin matkustaja olisi vuonna 2019 pakannut kilon vähemmän matkatavaraa olisi säästetyllä polttoainemäärällä lentänyt jopa 20 kertaa Helsingistä Tokioon. Finnairin tavoitteena on puolittaa nettohiilidioksidipäästönsä vuoden 2025 loppuun mennessä ja saavuttaa hiilineutraalius vuonna 2045. Tärkein keino tähän on polttoainetehokkuus, johon päästään tehokkaalla lentokalustolla, vähentämällä lentojen painoa, lentämällä polttoainetehokkaasti ja tekemällä laajaa yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan myös biopolttoaineita ja päästöhyvityksiä. Finnair julkisti biopolttoaineyhteistyön yhdessä Nesteen kanssa maaliskuussa 2020. Finnair ilmoitti tuolloin aikovansa käyttää vuoden 2025 loppuun mennessä vuosittain noin 10 miljoonaa euroa uusiutuviin polttoaineisiin. Biolpolttoaineen käyttömäärää siis lisätään vuosittain. Käytännössä lentoja tullaan siis lentämään biopolttoaineen ja fossiilisen polttoaineen seokselle. Koronaviruspandemia on kuitenkin toistaiseksi viivästyttänyt hankkeen etenemistä. Lue myös:
|
|||