Finnairin Airbus A350 XWB -koneilla lennetään entistä suuremmalla hyötykuormalla - MTOW jopa 280 tonnia

Finnair_A350_TO(Päivittynyt 1.2. klo17. 09) Finnair on hankkinut kymmeneen Airbus A350-900 -laajarunkokoneeseensa mahdollisuuden käyttää aiempaa suurempia maksimipainoja. Muutos mahdollistaa aiempaa suuremman kuljetuskyvyn matkustajien ja lentorahdin osalta, kun kiertoreitit ovat pidentäneet lentoaikoja.

Kymmenen Finnairin Airbus A350-900 -laajarunkokonetta on tammikuun 2023 alkupuolen aikana modifioitu yhdessä Airbusin kanssa suuremman maksimi lentoonlähtöpainon käyttöön.

Muutokset toteutettiin valikoituihin koneyksilöihin. Modifikaatio on Finnairin mukaan tarkoittanut pieniä muutoksia lentokoneiden ohjelmistoihin, lentokäsikirjoihin sekä tiettyihin informaatiokyltteihin.

Käytännössä modifikaatiotyö sisälsi koneisiin vain pieniä muutoksia, kuten korkeammat rengaspaineet sekä vastaavasti päivitetyn rengaspaineiden valvonnan ja muutaman ohjekyltin muutokset. 

Vaikutukset lentokoneiden huolto-ohjelmaan ovat myös vähäisiä. Muutos vaikuttaa esimerkiksi laskutelineiden elinikärajoitettujen osien rajoihin laskutelineen eliniässä eteenpäin.

Hankkeen taustalla on voimakas rahti- ja matkustajakysyntä Aasian. Pidemmät kiertoreitit Venäjän ilmatilan ympäri ovat johtaneet suurempaan polttoainetarpeeseen lennoilla, joka on puolestaan rajoittanut hyötykuorman määrää eli rajoittanut kuljettavan rahdin ja matkustajien määrää.

FIN_A350_terminalframes_1"Yleensä teemme kaikkemme keventääksemme lentokoneitamme. Lennoilla Tokioon ja Souliin olemme kuitenkin kasvattaneet maksimi lentoonlähtöpainoja lentääksemme Venäjän kiertävillä reiteillä ja vastataksemme kasvavaan matkustaja- ja rahtikysyntään sekä suurempaan polttoainetarpeeseen", sanoi Finnairin Compliance Manager for Technical Operatios Leena Niemi.

Muutoksen odotetaan parantavan lentojen taloudellisuutta ja hanke on osa Finnairin strategiaa palauttaa kannattavuus. Suuremman MTOW:n omaavia A350-koneita on määrä käyttää Finnairin lennoilla Souliin ja Tokioon. Ensimmäiset lennot tällaisilla A350-koneilla käynnistyivät 18. tammikuuta 2023.

Finnair kertoi Lentoposti.fi:lle, että koneiden reitit on suunniteltu erikseen. Soul ja Tokio ovat tässä vaiheessa kärkipäässä koneiden käytössä, mutta niitä käytetään myös muilla reiteillä tarpeen mukaan.

Finnairin Tokion-lentojen osalta lentoaika on pidentynyt noin 13 tuntiin, kun suoralla reitillä lentoaika on noin 9,5-10 tuntia. Nykyinen lentoaika Souliin on noin 11-12 tuntia, kun aiemmin matka taittui reilussa kahdeksassa tunnissa.

Finnairin A350-laivaston alkuperäinen MTOW oli 268 tonnia. Finnairin ja Airbusin toteuttamien muutostöiden jälkeen viisi koneyksilöä voi jatkossa nousta ilmaan 275-tonnisena ja viisi koneyksilöä jopa 280-tonnisena. Muiden A350-koneiden MTOW säilyy ennallaan vahvisti Finnair Lentoposti.fi:lle. MH

Päivitys 1.2. kello 17.09: Lisätty Finnairin viestinnän antamia tarkennuksia hankkeesta.

Lue myös: