Yhdysvaltain ilmavoimat USAF ja GE ovat suorittaneet kokeita toisella adaptiivisen syklin XA100-moottorilla ilmavoimien AEDC-moottorikehityskeskuksessa (Arnold Engineering Development Complex). GE saavutti kokeissa viimeisetkin vaatimukset, jotka USAF oli asettanut vuonna 2016 käynnistyneessä AETP-ohjelmassa (Adaptive Engine Transition Program).
"Olemme nyt valmiita siirtymään EMD-kehitysohjelmaan (Engineering Manufacturing and Design) ja tuomaan uuden moottorin F-35 -hävittäjiin ennen vuosikymmenen loppua", jatkoi Tweedie. Uudenlaista moottoria kehitetään F-35 -hävittäjiin korvaamaan nykyisin käytössä olevaa Pratt & Whitney F135 -moottoria. Uusi adaptiivisen syklin omaava moottori toimisi aiempaa paremmin optimoidusti eri nopeusalueilla. Erityisesti sen luvataan tarjoavan paremmat jäähdytysominaisuudet, jotka puolestaan mahdollistaisivat riittävästi tehoa hävittäjän kehittyville järjestelmille.
GE:n mukaan sen XA100-moottori voidaan asentaa F-35A ja F-35C -hävittäjiin ilman jarrukoukkuun tehtäviä muutostöitä. Polttoaineenkulutus on entistä pienempi, minkä myötä päästöt vähenevät. Moottorissa voidaan käyttää myös uusiutuvaa lentopolttoainetta. XA100-moottorissa on kolme suurempaa innovaatiota, jotka mahdollistavat sukupolvenvaihdoksen hävittäjien työntövoimaratkaisuissa. Adaptiivisen syklin moottori tarjoaa sekä korkeaa työntövoimaa maksimaalisen tehon saavuttamiseksi, mutta myös tilan optimaalisen polttoaineensäästön ja maksimaalisen toiminta-ajan saavuttamiseksi. Uudenlainen moottoriarkkitehtuuri mahdollistaa muutoksen lämmönhallintakyvyssä, joka puolestaan mahdollistaa tulevien järjestelmien suuremman tehonkäytön.
Myös nykyinen F-35 -hävittäjien moottorivalmistaja Pratt & Whitney pyrkii tuomaan adaptiivisen ratkaisun päivityksellä nykyiseen F135-moottoriinsa. Se olisi uudelleenmoottorointia pienempi riski yksimoottorisen hävittäjän kehitysaskeleena. Pratt & Whitney kehittää myös uutta adaptiivista XA101-moottoria. Moottorihankkeissa F-35 olisi vain yksi kehitysaskel, sillä adaptiivisen syklin moottoreita kehitetään erityisesti seuraavan sukupolven amerikkalaisen ns. kuudennen sukupolven hävittäjän NGAD:n (Next Generation Air Dominance) tarpeisiin.
Valmistajan mukaan kyseessä on edelleen maailman tehokkain hävittäjän voimanlähde, joka tarjoaa merkittävän muutoksen edelliseen sukupolven moottoreihin. Yhdysvallat ei ole edes voinut tarjota muuta vaihtoehtoa, kun muuta valmista ratkaisua ei toistaiseksi ole. Mahdollinen moottorinvaihto saattaisi lisätä kustannuksia myös Suomen hankinnassa. Alustavien arvioiden mukaan uudistettu moottori voisi tulla käyttöön kuitenkin jo vuosina 2027 tai 2028 eli Suomen hävittäjätoimitusten jo käynnistyttyä. Kokonaan uusi moottorityyppi, joka olisi otettu käyttöön vain vähän aiemmin Suomen koneiden tuotantoa toisi merkittäviä riskejä suorituskykyyn. Suomen ilmavoimat ei ainakaan toistaiseksi ole halunnut hävittäjiään erilaisilla moottoreilla varustettuina.
Lue myös: Artikkeli: Suomen seuraava hävittäjä - Lockheed Martin F-35 tarjoaa vahvaa vaikuttamiskykyä jopa 2070-luvulle
|
|||