Heart Aerospacelta uusi suurempi ES-30 -sähköhybridilentokone - mukana Saab ja Air Canada

ES30_NR1Ruotsalainen sähkölentokonevalmistaja Heart Aerospace esitteli 15. syyskuuta 2022 uuden suuremman 30-paikkaisen ES-30 -sähköhybridilentokoneen. Samassa yhteydessä Heart Aerospace kertoi saaneensa osakkaikseen Air Canadan sekä lentokonevalmistaja Saabin. Myös SAS ja 20 muuta toimijaa on mukana tukemassa uuden entistä suuremman regionaalikoneen kehittämistä, joka valmistetaan Göteborgissa.

Heart Aerospacen uusi ES-30 -regionaalikone on suunniteltu tarjoamaan 30 matkustajapaikkaa ja riittävä toiminta-aika alueellisille reiteille. Tämä suurempi lentokonehanke korvaa yhtiön aiemmin esitellyn 19-paikkaisen ES-19 -sähkölentokoneen. Nelimoottorisen ES-30 -koneen sähkömoottorien energianlähteinä toimivat akustot, mutta niiden lisäksi käytössä on myös uusiutuva lentopolttoaine.

Kanadalainen lentoyhtiö Air Canada ja ruotsalainen ES30_1turva- ja puolustusteollisuusvalmistaja Saab tulevat Heart Aerospacen osakkaiksi. Molemmat investoivat sähkölentokoneen valmistukseen viisi miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.

Saab on yli 80-vuotisen historiansa aikana valmistanut yli 5500 lentokonetta. Yhtiön edelliset siviililentokonehankkeet olivat Saab 2000 ja Saab 340 -potkuriturbiinikoneet. Air Canadalla on uuden sopimuksen myötä osto-oikeudet 30 ES-30 -sähkölentokoneeseen.

Myös SAS kertoi tukevansa Heart Aerospacea uudessa lentokonehankkeessa ollen mukana teollisuuskumppanina, kun vaatimuksia ES-30-koneelle määritellään. Uuden koneen SAS uskoo tarjoavan vastuullisen ratkaisun lähiliikenteeseen.

ES30_AirCanadaUuden sähköhybridilentokoneen määrityksissä eli ns. Industry Advisory Boardissa ovat mukana myös Aerus, Air Canada, Air New Zealand, Braathens Regional Airlines, CDB Aviation, Cebu Pacific, Christchurch Airport, DAT, Icelandair, London City Airport, Mesa Air Group, Republic Airways, Rockton, Sevenair, Sounds Air, Swedavia, Toki Air, United Airlines, Vmo Aircraft Leasing ja Wellingtonin lentoasema.

Uusi ES-30 muistuttaa paljon nykyisiä ns. regionaalikoneita. Sen kerrotaan lentävän sähkömoottoreilla jopa 200 kilometriä. Lentokoneessa on myös kaksi uusiutuvaa lentopolttoainetta käyttävää turbiinigeneraattoria, jotka tarjoavat ilmailussa vaadittavaa reservipolttoainetta ilman, että se söisi akkujen tarjoamaa kapasiteettia. Uusiutuvalla lentopolttoaineella sähköä tuotettaisiin tavallaan samaan tapaan kuin nykyisissä lentokoneissa olevat APU-moottorit  (Auxiliary Power Unit) toimivat. Valmistaja ei ole avannut ratkaisua tarkemmin.

Sähköhybridiyhdistelmä mahdollistaa ES-30 -koneella lennot 400 kilometrin pituisilla reiteillä 30 matkustajan kuormalla ja 25 matkustajan lennot jopa 800 kilometrin päähän tyypillisellä lentoyhtiön käyttämällä polttoainereservillä.

ES-30 -koneen matkustamo olisi 1+2 konfiguraatiossa ja koneessa olisi myös keittiö sekä wc-tilat. Käsimatkatavaroille olisi matkustamossa normaalit matkatavarahyllyt. Lisäksi koneen ruumatilat tarjoaisivat joustavuutta lentoyhtiöille.

ES30_NR2_FALSähköhybridilentokone olisi lentoyhtiöille kustannustehokas ja polttoainesäästöjä tarjoava ratkaisu. ES-30:ssä käytettävän akkuteknologian kehittyessä tarjolla olisi entistä pidempi toiminta-aika sähkömoottoreilla, joka parantaisi ajan myötä kustannustehokkuutta entisestään.

Aiemmat tilaukset Heart Aerospace ES-19 -sähkölentokoneesta muutetaan koskemaan ES-30 -koneita. United Airlines ja Mesa Air Group olivat tilanneet 200 ES-19 -lentokonetta sekä 100 koneen optiot. Näiden sitoumusten lisäksi moni ES-19 -koneista Letter of Interest –aiesopimuksia tehneet yhtiöt ovat jo päivittäneet sopimukset koskemaan uusia ES-30 -koneita. Tähän joukkoon kuuluvat Braathens Regional Airlines, Icelandair, SAS ja Sounds Air. Myös ruotsalainen leasingyhtiö Rocton, joka keskittyy vastuullisten ratkaisuiden tarjoamiseen alalla on solminut LOI-sopimuksen jopa 40 ES-30 -koneesta.

Kaikkiaan Heart Aerospacella on nyt voimassa olevat aiesopimukset 96 ES-30 -sähköhybridilentokoneesta. Myös Finnair kertoi tehneensä LOI-sopimuksen 20 aiemmasta ES-19 -sähkölentokoneesta vuonna 2021. Suomalaisyhtiö ei ole vielä vahvistanut muutosta suurempaan sähköhybridilentokoneeseen.

ES30_NR3Heart Aerospace ilmoitti 15. syyskuuta perustavansa maailman ensimmäisen Northern Runway -sähkölentokoneteollisuuskeskittymän Göteborgin Säven lentokentälle. Nykyisin Heart Aerospace työllistää 130 henkilöä, mutta nyt luvassa on kovaa kasvua ja yhtiö uskoo työllistävänsä 500 henkilöä vuoteen 2025 mennessä.

Ensimmäinen vaihe Northern Runwaysta on määrä valmistua vuoden 2024 puoliväliin mennessä. ES-30 -lentokoneen koelentojen on määrä alkaa vuonna 2026 ja tavoitteena on uuden regionaalikoneen käyttöönotto vuonna 2028.

ES-19_propulsion_1 Hear Aerospacen ensimmäinen 19-paikkainen ES-19 -sähkölentokone ei koskaan lentänyt. Tavoitteena oli tyyppihyväksyntä vuodelle 2026. Koneelle luvattiin 400 kilometrin toimintamatkaa ja teknologian kehittyessä koneella suunniteltiin lennettävän jopa 2000 kilometrin mittaisilla reiteillä. Heart Aerospace oli rakentanut 400 kW -sähkömoottorin prototyypin, jonka akustona on 180 kWh litiumioni-akkupaketti. Nykyteknologialla se tarjosi 720 kWh:n verran energiaa

Lue myös: