Japan Airlinesin Boeing 787 palasi Venäjän yltä takaisin Helsinki-Vantaalle - syynä moottoriongelmat

JL48(päivittynyt 20.10) Japan Airlinesin Boeing 787 Dreamliner kääntyi sunnuntai-iltana 21. helmikuuta 2021 takaisin Helsinki-Vantaalla teknisen vian seurauksena. Suomen Onnettomuustutkintakeskus on tehnyt alustavaa tutkintaa vaaratilanteesta, jossa ei löydetty perusteita varsinaiseen tutkintaan.

<--break- />

Japan Airlinesin Boeing 787-9 Dreamliner (JA867J) nousi ilmaan Helsinki-Vantaalta sunnuntaina 21. helmikuuta noin kello 18.21. Määränpäänä lennolla JL48 oli Tokion Haneda.

Lento oli edennyt Venäjän ilmatilaan ja ohi Arkangelin kaupungin, kun kone kääntyi ympäri takaisin kohti Suomea. JAL:n Dreamliner laskeutui takaisin Helsinki-Vantaalle noin neljän tunnin lennon jälkeen noin kello 22.03.

JA875J_191120Suomen Onnettomuustkintakeskus OTKES suoritti sunnuntai-illan aikana alustavaa tutkintaa tapauksesta. Perusteita varsinaiseen tutkintaan ei kuitenkaan ollut.

"Kyseessä oli koneen päällikön päätöksellä tehty tekninen kääntyminen takaisin Helsinkiin. Päällikkö arvioi, että vaihtoehdot voivat vähentyä jos vika pahenee ja ollaan pidemmällä Venäjän yllä", kertoi Onnettomuustukintakeskuksen ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Janne Kotiranta Lentoposti.fi:lle.

"Kone palasi takaisin Helsinki-Vantaalle molemmat moottorit toimivina ja lopulta varsinaista vikaa ei ollut. Boeing 787 Dreamliner -laajarunkokoneen oikeassa moottorissa oli värinöitä, jotka olivat syy paluuseen", jatkoi Kotiranta.

Moottoreilla on tietyt värinäarvot, joiden ylittyessä on ryhdyttä konetyypin toimenpidelistan mukaisiin toimenpiteisiin. Venäjän yllä varakentät voivat olla kaukana ja niissä oleva infra ei välttämättä mahdollista matkustajille tarvittavia majoitustiloja, jonka lisäksi konetyypin tarvitsema huolto ei välttämättä onnistu varakentällä. Kyseinen Japan Airlinesin lento JL48 oli matkustajalento.

"Etupainotteisuus toimissa liittyi vaatimattomaan ensitietoon ja tilannearviointiin. OTKESilla ei ole tutkintavelvollisuutta yksimoottoritilanteissa, jos kaikki menee normaalisti. Mikäli koneessa on myös muuta vikaa on kyseessä jo vakava vaaratilanne. Se selvisi myöhemmin eikä turvallisuustutkinnalle ollut tarvetta, täsmensi Kotiranta.

"Tapaus meni  hyvänä harjoituksena ajatellen vasteaikojamme sekä prosessien hiomista", päätti Kotiranta.

Päivitys kello 20.10: Lisätty OTKESin johtavan ilmailuonnettomuuksien tutkija Janne Kotirannan antamat lisätiedot paluun syistä.