Kohtauskulma-anturin antamat väärät tiedot johtivat Lion Airin Boeing 737 MAX -koneen turmaan

LionAir_bodybags_basarnasLentokonevalmistaja Boeing varoitti 7. marraskuuta Lion Airin Boeing 737 MAX 8 -turman seurauksena operaattoreita uudella lentokäsikirjan liitteellä. Se koskee kohtauskulma-anturin virheellistä toimintaa. Indonesialaistutkijoiden mukaan yksi kohtauskulma-anturi oli antanut virheellistä tieto koneen järjestelmille.

Indonesialaistukijoiden mukaan yhden kohtauskulma-anturin (AOA, Angle of Attack) Boeing 737 MAX 8 -koneen (PK-LQP) järjestelmille tuottama tieto oli virheellistä. Sen seurauksena lento JT 610 syöksyi mereen suurella nopeudella ja jyrkällä kulmalla. 

LLionAir_laskeuteline_Basarnasokakuun 29. tapahtuneessa mereensyöksyssä menehtyi 189 ihmistä. Turma tapahtui vain 13 minuuttia lentoonlähdön jälkeen hyvässä säässä päivänvalossa.

Koneen jäänteet ovat meren pohjassa reilun 30 metrin syvyydessä. 6. marraskuuta mennessä merestä oli nostettu 184 ihmisen ruumiit sekä DFDR-lentoarvotallennin. Ohjaamoäänentallennin DCVR on edelleen kateissa.

Onnettomuustutkijoiden mukaan matkustajakoneen järjestelmät tunnistivat AOA-sensorin antaman tiedon myötä mahdollisesti sakkaustilan, jonka seurauksena järjestelmät antoivat koneelle komennon pienentää kohtauskulmaa.

Matkustajakone lähti laskeutumaan automaattisesti kohti maan pintaa ja nopeus kasvoi. Lentäjät oikaisivat Boeingin mutta eivät ehtineet eristää virheellistä tietoa koneen järjestelmistä ennen mereen syöksyä.

Liikennekoneiden järjestelmät on varmistettu vikaantumisten varalle ja kaikkiaan AOA-sensoreita on kolme. Näistä siis yksi antoi virheellistä tietoa.

LionAir_JT610Tutkijaryhmän mukaan koneen AOA-sensori oli vaihdettu päivää ennen turmaa, koska se oli toiminut virheellisesti myös edellisellä lennolla.

Boeingin 7. marraskuuta julkaisema lentokäsikirjaan liittyvä tiedote muistuttaa operaattoreita menetelmistä, jotka ovat tarkastuslistoissa liittyen korkeusvakaajan toimintaan.

Liikennekoneille on lentokäsikirjoissa annettu tehoasetus ja nokan asentokulma turvallisen lennon jatkamiseen epätavallisessa tilanteessa, jossa nopeustieto menetetään tai se arvioidaan virheelliseksi.

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA harkitsee uuden lentokelpoisuusmääräyksen antamista tapauksen seurauksena. FAA on myös varoittanut kotimaisia operaattoreita sekä muita viranomaisia, jotka valvovat Boeing 737 MAX -koneiden operaattoreita.

Maailmalla lentää kaikkiaan hieman yli 200 Boeing 737 MAX -konetta. Niillä lentää Suomessa ainakin Norwegian ja Flydubai sekä satunnaisesti TUIfly Nordic ja Icelandair. Maakuntakentillä on vieraillut myös Corendon Airlinesin MAX-kone.

Lue myös: