Lufthansa lentänyt yhtäjaksoisesti 50 vuotta Suomeen - retrojet ja uusi livery vierailivat Vantaalla

lufthansa_5v_hki_0518_lepo_2Huhtikuun 6. päivä tuli kuluneeksi 50 vuotta siitä kun Lufthansa lensi ensi kertaa sotien jälkeen Suomeen. Vuonna 1968 koneena oli Boeing 737-100. Nyt yhtiö lentää Suomessa neljään kohteeseen. Tätä juhlistettiin toukokuussa tuomalla Vantaalle sekä yhtiön uusia värejä kantava että retrokaaviossa oleva Airbus A321.

Saksalaisvaikutteet olivat suomalaisen ilmailun alkuvuosina vahvoja. Aeronkin ensimmäiset koneet olivat Junkerseja.

Lufthansa oli mukana Suomen lentoliikenteessä jo 1930-luvulla. Toisen maailmansodan päättyessä yhtiö lopetettiin ja suhde katkesi.

Vuonna 1953 uudelleen perustetun Lufthansan toimisto avattiin Suomessa vuonna 1963. Tuolloin yhtiö myi lippuja jatkolennoille Saksasta, jonne puolestaan pääsi Aero/Finnairin kuljettamana.

Ensimmäinen uuden Lufthansan suora reittilento operoitiin Frankfurtista Hampurin kautta Helsinki-Vantaalle 6. huhtikuuta 1968. Vuonna 1984 avattiin Düsseldorfin yhteys ja vuonna 1990 lennot Berlinin Tegelistä

lufthansa_5v_hki_0518_lepo_1Vuosien varrella Lufthansa on kuljettanut Suomen ja Saksan välillä noin viisi miljoonaa matkustajaa. Tuoreimmat uutuudet ovat viime vuosina avatut suorat reittilennot Münchenista Kittilään sekä Frankfurtista Ivaloon ja Kuusamoon. Seuraavaksi tyräryhtiö Swiss avaa tänä vuonna reitin Genevestä Kittilään.

Lufthansan 50-vuotista toimintaa juhlistettiin lähtöportilla jo 6. huhtikuuta. Tällä viikolla 22. toukokuuta yhtiö operoi Helsinki-Vantaalle lennot Münchenistä ja Frankfurtista erityisillä Airbus A321 -matkustajakoneilla.

Ensimmäisenä keskipäivällä saapui Münchenistä yhtiön uuteen värityskaavioon maalattu Airbus A321 (D-AIRK). Sini-valkoinen kone muistuttaa värimaailmaltaan Finnairin nykykalustoa. Ainoa muistuma aiemmasta liverystä on pieni nelikulmainen keltainen Wilkommen-maalaus etuoven vieressä.

lufthansa_5v_hki_0518_lepo_3Frankfurtista Lufthansa operoi 22. toukokuuta Airbus A321 -koneella D-AIDV. Se kantaa yhtiön värikästä retro-liveryä. Uusi ja vanha tarjosivatkin hyvän mahdollisuuden vertailla suuntaa, johon lentoyhtiöiden maalauskaaviot ovat viime aikoina kehittyneet.

Aivan nappiin Lufthansan värityksen uudistus ei ole mennyt. Tumman sinisen oli tarkoitus kertoa premium-luokan lentoyhtiöstä.

Takarungon massiivinen sininen alue kuitenkin näyttää useimmissa valaistusolosuhteissa lähes mustalta. 45 koneen maalauksen jälkeen yhtiö onkin päättänyt vaalentaa sävyä.

Suurta vahinkoa ei kuitenkaan ole syntynyt. Emoyhtiö Lufthansalla on kaikkiaan 357 matkustajakonetta. Ne on tarkoitus huoltojen yhteydessä uudelleenmaalata seuraavan seitsemän vuoden aikana. Ensimmäisenä uuden vaaleamman sinisen saa Boeing 747 -kone.

Lufhansalla on 130 000 työntekijää 140 maasta. Se kuljettaa vuodessa yli 28 miljoonaa matkustajaa. Kohteita on 343 yhteensä 103 valtiossa. Yhtiö on ensimmäinen Sky Traxilta viisi tähteä saanut lentoyhtiö Euroopassa.

Lufthansa tarjoaa lennoillaan edelleen ateriat ja ruokajuomat. Suomalaisista matkustajista 70 prosenttia vaihtaa jatkolennoille yhtiön hubeissa Frankfurtissa ja Münchenissä. Vuonna 2018 edelliseen on tarjolla kolme ja jälkimmäiseen neljä päivittäistä lentoa. T.T.

Lue myös: