Nordic Regional Airlinesin (Norra) wetlease-sopimus Norjaan on päättynyt ja yhtiön koko kapasiteetti palaa taas Finnairin käytettäväksi. Lähes kahden vuoden mittaisen sopimuskauden aikana Norran ATR 72-500 -koneet lennättivät Norjassa yli 11 000 lennolla noin 450 000 Widerøen asiakasta. Finnair, Norra ja Widerøe julkistivat heinäkuussa 2021 sopimuksen, joka siirsi kaksi Norran operoimaa ATR 72-500 -konetta miehistöineen Norjaan operoimaan Widerøen lentoja erityisesti Bergenin ja Ålesundin sekä Bergenin ja Molden välillä. Tämä syyskuussa 2021 käynnistynyt wetlease-hanke vähensi koronapandemian aikaista lomautustarvetta Norralla ja työllisti suomalaista lentävää henkilökuntaa. ”Operatiivisesti kaikki sujui Norjassa erinomaisesti. Olemme tyytyväisiä saamaamme oppiin. Tämä on ollut meille hedelmällinen ja arvokas yhteistyö, joka on auttanut koronapandemian vaikutuksista toipumisessa”, kertoi Norran toimitusjohtaja Janne Tarvainen. Ennen tätä sopimusta Norra oli operoinut vain suomalaisen Finnairin lentoja. ”Ensimmäistä kertaa Norran historiassa lensimme muulla kuin Finnairin kutsutunnuksella”, mainitsi Tarvainen. Lähes päivälleen kaksivuotisen wetlease -järjestelyn puitteissa Norra lensi hieman yli 11 000 lentoa ja kuljetti noin 450 000 Widerøen asiakasta Norjassa. Sopimusta jatkettiin useampaan kertaan. Joulukuusta 2022 lähtien Norjassa oli vielä yksi Norran ATR 72-500 -kone miehistöineen. Tukikohtana toimi Bergenin lentoasema, jonne Norra ja Finnair Technical Services järjestivät myös lentokoneiden huollon. Operaatiot työllistivät noin 30–60 norralaista kerrallaan. Osa heistä oli Norjassa pidempiä, parinkin kuukauden jaksoja, osa taas parin viikon pätkissä. Lentoja operoitiin Bergenin (BGO) ja Kristiansandin (KRS), Kristiansundin (KSU), Molden (MOL), Stavangerin (SVG) ja Ålesundin (AES) välillä. Viimeisellä viikolla lentoja oli pääasiassa Stavangerin-reitillä. Viimeisen Widerøe-lentonsa Norra operoi sunnuntaina 27. elokuuta, kun lento WF536 Stavangerista (SVG) saapui Bergeniin (BGO) kello 16.30 paikallista aikaa. Yhteistyön päätyttyä Norjassa ollut kapasiteetti palaa Finnairin käyttöön. Norwegian ilmoitti heinäkuussa 2023 ostavansa Widerøen ja kyseisen kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. ”Kaikille työntekijöillemme ja koko laivastollemme riittää lähitulevaisuudessa töitä myös Finnairin reittiverkostossa. Lentojemme määrät ovat olleet kasvussa, ja itse asiassa rekrytoimme nytkin lisää matkustamohenkilökuntaa marraskuussa alkavalle kurssille”, kertoi Tarvainen. Jo tammikuussa 2023 Norra kertoi lentävänsä kuukausittain enemmän kuin ennen pandemiaa. Lisätöitä toivat erityisesti Embraer E-jet -koneille kasvanut käyttötarve Finnairin reittiverkostossa ja ATR-koneille kotimaan ostoliikennesopimus. Joulukuussa 2023 Finnair avaa reitin Rovaniemeltä Tromssaan ja käytössä on juuri Norran ATR-koneet. Norra operoi Finnairin lentoja 12 Embraer 190 -lentokoneella ja 12 ATR 72-500 -lentokoneella, minkä lisäksi Norra tuottaa maapalveluja Helsinki-Vantaan lentoasemalla omien ja asiakaslentoyhtiöidensä operaatioiden tueksi. Norra työllistää noin 690 suomalaista ilmailualan ammattilaista. Yhtiön omistavat tanskalainen DAT A/S (60 %) ja suomalainen Finnair Oyj (40 %). MH Lue myös:
|
|||