Moottorivalmistaja Rolls-Royce ja lentoyhtiö easyJet ilmoittivat toteuttaneensa maailman ensimmäisen koekäytön modernilla lentokonemoottorilla käyttäen polttoaineena vetyä. Koekäyttö toteutettiin modifioidulla Rolls-Royce AE 2100-A -moottorilla. Vastaava moottorityyppi on käytössä C-130 Hercules -kuljetuskoneissa. Hankkeen tavoitteena on osoittaa vedyn toimivuus lentokoneiden polttoaineena ja ilmailualan päästöjen leikkaaminen. Rolls-Royce toteutti koekäytön Ison-Britannian puolustusministeriön Boscombe Downin koelaitoksella käyttäen modifioitua Rolls-Royce AE 2100-A -lentokoneen moottoria. Polttoaineena käytetty vety oli tuotettu uusiutuvalla energialla EMECin (European Marine Energy Centre) vuorovesivetyvoimalassa Edayssa Orkneyn saarilla. Valmistuksessa hyödynnettiin myös tuulivoimaa. Rolls-Royce AE 2100-A -moottoria on käytetty Lockheed P-3 Orion ja Saab 2000 -koneissa. Moottorityypin kehitysversiot ovat käytössä mm. Lockheed C-130 Hercules ja Alenia C-27 Spartan -koneissa. Kyseessä on merkittävä askel kohti vedyn käyttöä lentokoneissa ja matkalla kohti nollapäästöistä polttoainetta. Rolls-Royce ja easyJet ovat ottaneet tavoitteekseen todentaa vetypolttoaineen turvallisen ja tehokkaan käytön siviililentokoneissa. Seuraava koekäyttöhanke on jo suunnitteilla ja pitkän aikavälin suunnitelmissa siintää myös ensimmäiset lentokokeet. Rolls-Roycen arvion mukaan ensimmäiset nollapäästöiset lennot voitaisiin toteuttaa uutta teknologiaa hyödyntäen 2030-luvun puolivälissä. Nyt julkistettujen maakokeiden perusteella saadut tulokset analysoidaan ja niiden perusteella suunnitellaan toteutettavaksi lisää maakokeita. Lopulta maakokeita on määrä toteuttaa vetypolttoaineella myös Rolls-Royce Pearl 15 -moottorissa. Tämä moottorityyppi on käytössä Bombardier Global 5500 ja 6500 -liikesuihkukoneissa ja mahdollistaa niille jopa 0,9 Machin lentonopeuden. Lue myös:
|
|||