Qatar Airwaysin laivastossa on nyt jo 53 Airbus A350-900 ja -1000 -konetta, kun kokonaistilausmäärä on näiden osalta 76 koneyksilöä. Toimitetuista A350-koneista 34 on pienempää -900-mallia ja 19 suurempaa -1000-mallia. Näiden koneiden keski-ikä on Qatar Airwaysillä nyt 2,7 vuotta. Maailman toiseksi suurin A350-operaattori on Singapore Airlines 52 A350-koneella. Tilauksia sillä on kaikkiaan 67 koneesta. Finnairin A350 laivaston koko on tällä hetkeltä 16 konetta ja kokonaistilaus on 19 konetta.
Koronaviruspandemian vaikutettua matkustajakysyntään Qatar Airways jätti nelimoottoriset Airbus A380 -koneet seisomaan asematasoille. Niille ei ollut enää käyttöä nykyisillä markkinoilla. Yhtiö on tehnyt vertailua Airbus A350 -koneiden käytöstä A380-koneiden sijaan tyypillisillä reiteillään Dohasta, Guangzhouhin, Frankfurtiin, Lontooseen, Melbourneen, New Yorkiin, Pariisiin ja Sydneyhin. Tulosten mukaan yhdensuuntaisella lennolla kaksimoottorisen A350-koneen CO2-päästöt ovat vähintään 16 tonnia vähemmän per blokkitunti verrattuna nelimoottoriseen A380-koneeseen.
Lennoilla Melbourneen ja New Yorkiin A380-koneen CO2-päästöt olivat 95% enemmän per blokkitunti verrattuna A350-koneeseen, joka päästi 20 tonnia vähemmän CO2-päästöjä per blokkitunti. Lähi-idän jätti aikookin pitää A380 -koneensa maassa kunnes matkustajakysyntä elpyy riittävästi tekemään operaatioista kaupallisesti kannattavia sekä ympäristön osalta vastuullisempia. A350-koneiden lisäksi Qatar Airways käyttää kaukolennoillaan Boeing 787 Dreamliner-koneita. Näissä molemmissa konetyypeissä Qatar Airwaysillä on tarjolla ainoastaan business- ja economy-luokat, joten yhtiön first class -palvelua ei ole tarjolla ennen A380 -koneiden palauttamista liikenneohjelmaan. Maahan yhtiö on jättänyt kymmenen A380-konetta.
Yksi nykyisen reittiverkoston kohteista on myös Helsinki-Vantaa, joka yhdistyy Dohaan vaihtelevin lentomäärin per viikko. Osa näistä on rahtilentoja. Maaliskuun 2021 loppuun mennessä Qatar Airwaysin verkostossa on määrä olla jo 129 kohdetta. Lue myös:
|
|||