Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivueen työjuhtana Rovaniemellä toiminut Agusta-Bell AB 412 -helikopteri OH-HVE (sn2554) siirtolennettiin 8. kesäkuuta 2023 Jyväskylän kautta Helsinki-Vantaalle. Kyseinen helikopteri siirrettiin eläkkeelle 36 palvelusvuoden jälkeen. Siirtolennon miehistö ei ollut edes syntynyt, kun helikopteri otettiin käyttöön Rajavartiolaitoksessa. AB 412-helikopteri OH-HVE, joka tunnettin myös nimellä Super-Echo on siirretty eläkkeelle. Vuonna 1986 valmistuneelle helikopterille tuli Rajalla kaikkiaan 36 palvelusvuotta, joiden aikana lentotunteja kertyi 11 267. Helikopteri siirtolennettiin torstaina 8. kesäkuuta Rovaniemeltä Jyväskylän kautta Helsinki-Vantaalle (otsikkokuva Rovaniemeltä 8.6.2023). Siirtolennon suorittaneesta ohjaamomiehistöstä kumpikaan ei ollut edes syntynyt, kun OH-HVE:llä jo lennettiin operatiivisia lentoja Rajalla. Viimeisellä lennolla käytettiin erikoisradiokutsua Super-Echo, jonka lisäksi lennettiin ohilento Rovaniemen lähilennonjohtotornin editse. Suomen ilma-alusrekisteriin OH-HVE:n käyttöönottopäiväksi on merkitty 30.01.1987. Viimeinen operatiivinen lento helikopterilla suoritettiin 7.6.2023. Kyseessä oli harjoituslento Rovaniemen kaupungin edustalla, kun Lainaanrannassa tehtiin virtaavan veden vinssauksia.
Super-Echo sai palveluksensa aikana useita päivityksiä, joista merkittävimpinä oli 2000-luvun alussa modifikaatiossa saavutettu NVG-laitteiden mahdollistama pimeänäkökyky sekä Virve-viranomaisverkkoon integroituminen. Viimeisimpiä lämpökamera-sensorijärjestelmiä ei tähän kopteriin enää asennettu.
Rajalla on ollut käytössä kaikkiaan kolme Agusta-Bell AB 412EP-helikopteria OH-HVJ, OH-HVK ja OH-HVE. Näistä ensimmäinen modernisoitiin 2010-luvun lopulla. Ensimmäiset kaksimoottoriset AB 412 -meripelastushelikopterit saapuivat Suomeen vuosina 1985 ja 1987. Helikopterin SP -malli saapui vuonna 1990. Myöhemmin tilattiin vielä kaksi uutta AB 412 -helikopteria uudemmilla päivityksillä ja mallitunnuksilla. Näistä AB 412EP saapui Suomeen vuonna 1996 ja B 412 vuonna 2000.
Agusta Bell AB 412 on kaksimoottorinen kevyt helikopteri, jota operoidaan neljän hengen miehistöllä. Maksimi matkustajamäärä on 10. Helikopterin maksimi lentoonlähtöpaino on 5400 kg. Helikopterin matkalentonopeus on 220 km/h ja toimintamatka on noin 800 km. Helikopterin varustuksena on pimeänäkölaitteet ja lämpökamera sekä säätutka ja etsintävalonheitin. Kopterissa on myös 270 kg:n nostokyvyn tarjoava pelastusvinssi. Ulkopuolista kuormaa voidaan nostaa jopa 1000 kg. Tämä suorituskyky on tullut tarpeeseen metsä- ja maastopalojen kanssa, kun helikopterilla on kuljetettu 1000 litran BambiBucket-sammutussäiliötä.
AB 412:n päätehtäviä ovat rajavalvonta, meripelastus sekä pelastus- ja sairaankuljetus maa- ja merialueella. Kalustoa voidaan myös käyttää kattavasti eri viranomaisten virka-aputehtävissä. Viime vuosina AB 412 -kalustoa on käytetty pääsääntöisesti Rovaniemen tukikohdasta käsin Pohjois-Suomen alueella. Helikopterityyppi tuli tunnetuksi myös pääkaupunkiseudulla, kun kolme Vartiolentolaivueen AB 412 -helikopteria toimi Malmin lentoaseman tukikohdasta. Ne korvattiin vuonna 2016 uusilla H215-helikoptereilla. Viidestä Rajan AB 412-helikopterista kolme laitettiin tuolloin myyntiin ja muut jäivät käyttöön Rovaniemen tukikohtaan.
Rajavartiolaitoksella on parhaillaan käynnissä MVX-valvontalentokonehanke, jossa korvataan nykyisten Dornier-valvontakoneiden suorituskyky. Samalla suunnitellaan myös Rovaniemellä käytössä olevan AB 412 -kaluston korvaamista. Kyseessä on kokonaishankinta missä huomioidaan myös vaihtoehtoja Rajavartiolaitoksen 2030-luvun lentotoimintakonseptin tarpeisiin. Lähivuosina käynnistyykin myös uusi helikopterihanke. MH, HK
Lue myös:
|
|||