SAS avaa varaukset ensimmäiselle kaupalliselle lennolleen ES-30 -sähkölentokoneella vuodelle 2028

SAS_ES30SAS avaa 2. kesäkuuta mahdollisuuden varata paikkoja yhtiön ensimmäiselle sähkölentokoneella toteuttavalle kaupalliselle lennolle Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. SAS odottaa tekevänsä historiaa vuonna 2028 kolmella lennolla, jotka toteutetaan 30-paikkaisella Heart Aerospace ES-30 -sähkölentokoneella.

SAS on hinnoitellut ensimmäisten kolmen sähkölentokonelennon lipunhinnan 1946 Ruotsin, Norjan ja Tanskan kruunuun. Hinta tulee vuodesta 1946, jolloin SAS aloitti lentonsa.

SAS tavoittelee muun ilmailualan tavoin nettonollapäästöjä vuoteen 2050 mennessä. Teknologiset innovaatiot kuten sähkölentokoneiden käyttäminen lyhyillä lennoilla on yksi merkittävä osa päämäärän saavuttamista.

Vuodelle 2028 toteutuvaksi odotetut kaupalliset sähkölentokoneoperaatiot ovat myös uuden innovatiivisuuden alku. SAS Perustaja Wallenberg totesti aikanaan, että siirtyminen vanhasta uuteen on ainoa säilyttämisen arvoinen perinne.

"SAS on vuodesta 1946 lähtien ollut yksi alan pioneereista ja se oli ensimmäinen operaattori, joka lensi pohjoisnavan ylitse lyhentäen mannertenvälisiä lentoja merkittävästi. Suorituksesta SAS:lle myönnettiin Kolumbus-palkinto", sanoi SAS:n toimitusjohtaja Anko van der Werff.

"Nyt voimme kutsua matkustajamme mukaan seuraavaan merkittävään askeleeseen tulevaisuuden ilmailun pariin ottamaan askeleen kohti kestävämpää lentoliikennettä", jatkoi van der Werff.

SAS avaa varaukset tulevan sähkölentokoneensa avauslennolle 2. kesäkuuta kello 12.00 Keski-Euroopan CET-aikaa Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Paikkoja myydään enintään kaksi per henkilö ja hinta on veroineen 1946 kruunua per lippu. Maksu tulee suorittaa 30 vuorokautta ennen lennon lähtöpäivää. Tarkka lähtöpäivä ilmoitetaan varaajille aikanaan.

SAS aloitti vuonna 2019 yhteistyön Heart Aerospacen kanssa, joka kehitti tuolloin 19-paikkaista ES-19 -sähkölentokonetta. Syyskuussa 2022 SAS solmi sopimuksen koskien 30-paikkaisia ES-30 -sähköhybridilentokoneita.

Kaikkiaan Heart Aerospacella on nykyisin 250 vahvistettua tilausta ES-30 -matkustajakoneista sekä optioista ja osto-oikeuksista 120 koneeseen. Aiesopimuksia on tehty lisäksi 91 koneesta.

Uusia ES-30 -koneita ovat tilanneet SAS:n lisäksi myös ainakin Air Canada, Braathens Regional Airlines, Icelandair ja Sounds Air sekä ruotsalainen leasingyhtiö Rocton. Finnair oli mukana keskeytetyssä ES-19 -sähkölentokonehankkeessa, mutta ei uusinut sitoumustaan ES-30 -koneen osalta.

ES30_NR1Heart Aerospacen ES-30 -sähköhybridiyhdistelmä mahdollistaa koneella lennot 400 kilometrin pituisilla reiteillä 30 matkustajan kuormalla ja 25 matkustajan lennot jopa 800 kilometrin päähän tyypillisellä lentoyhtiön käyttämällä polttoainereservillä.

ES-30 -koneen matkustamo olisi 1+2 konfiguraatiossa ja koneessa olisi myös keittiö sekä wc-tilat. Käsimatkatavaroille olisi matkustamossa normaalit matkatavarahyllyt. Lisäksi koneen ruumatilat tarjoaisivat joustavuutta lentoyhtiöille.

Maaliskuussa 2023 Heart Aerospace ja Ahvenanmaan maakuntahallitus julkistivat yhteistyön, jossa selvitetään uuden kehitteillä olevan ES-30 -sähkölentokoneen mahdollisuuksia tarjota lentoliikennepalveluita Itämeren alueella. MH

Lue myös: