SAS:n Miamin-lento joutui kovaan turbulenssiin - kääntyi takaisin Eurooppaan Grönlannin jälkeen

SAS_SK957SAS:n lento SK957 on joutunut kovaan turbulenssiin lennolla Tukholman Arlandasta Yhdysvaltain Miamiin 15. marraskuuta 2024. Airbus A330-300 -koneen (LN-RKS) lento kohti Miamia päättyi Grönlannin jälkeen koneen lähes saavutettua Pohjois-Amerikan itärannikon. Tarkastuksia varten SAS halusi koneen takaisin Eurooppaan ja Kööpenhaminaan.

SAS_SK957_2SAS:n Miamin-lento SK957 kääntyi takaisin kohti Eurooppaa 15. marraskuuta 2024. Lento kestänyt reilut viisi tuntia ja edennyt jo Grönlannin ja Kanadan pohjoisosien väliin, kun lentäjät käänsivät koneen takaisin kohti Eurooppaa. Lento oli joutunut kovan turbulenssin alueelle Grönlannin yllä. Kaiken irtotavaran kerrotaan lentäneen matkustamon kattoon turbulenssin seurauksena. Airbus A330 -koneen korkeus muuttui alueella noin 8300 jalkaa alemmas, kuin alkuperäinen lentopinta oli. 

Lentosääennusteiden mukaan Grönlannin yllä oli 14. marraskuuta turbulenssialue lentopintojen 250-370 välillä sekä 110 solmun nopeudella kohti länttä puhaltava suihkuvirtaus lentopinnalla 320.

SK957_SWCLento SK957 saapui Kööpenhaminaan illalla noin kello 23.15 paikallista aikaa. Lento oli lähtenyt matkaan Tukholman Arlandasta noin 10 tuntia 20 minuuttia aiemmin.

SAS:n viestintä on vahvistanut Aftonbladetille koneen joutuneen lennon aikana kovaan turbulenssiin. Lennolla oli 254 matkustajaa. SAS halusi tapauksen seurauksena tarkastaa koneen omassa huollossa omalla kotikentällään.

LN-RKS_080319SAS pyrkii lennättämään matkustajansa Miamiin uudella lennolla perjantain aikana (kuvassa oikealla turbulenssiin joutunut koneyksilö).

Kirkkaan ilman turbulenssi muodostuu, kun erisuuntaiset tai eri nopeudella etenevät ilmamassat kohtaavat toisensa sekoittuen. Tällaista turbulenssia esiintyy noin 6-15 kilometrin korkeudessa erityisesti suihkuvirtauksien läheisyydessä. 

Tällainen turbulenssi ei näy sääkartoissa eikä sitä voi lentokoneiden nykyjärjestelmin havaita etukäteen. Tieto kulkee lentäjien raporttien myötä lennonjohdon kautta alueelle saapuville lennoille.

Matkalennolla ilman turvavöitä paikallaan istuva tai käytävällä seisova matkustaja voi saada jopa vakavia vammoja lentokoneen joutuessa kirkkaan ilman turbulenssiin eli CAT-alueelle. Lentoyhtiöt suosittavatkin matkustamokuulutuksissaan turvavyön kiinnittämistä aina, kun matkustaja istuu paikallaan. Myös turhaa oleilua lentokoneen käytävillä tulee kuulutusten mukaan välttää.

Aftonbladet: SAS-plan fick vända efter kraftig turbulens