SK: Lentäjien väsyminen on noussut nyt jo Finnairinkin huoleksi – tutkimus julistettiin salaiseksi

A350_HEL_ohjaamoLentäjien väsymys on noussut vahvasti esille Euroopan lisäksi myös Finnairissa. Suomalaisyhtiö on teettänyt erityisen tutkimuksen yhteistyössä työterveyslaitoksen kanssa. Siinä selvitettiin väsymistä, työhyvinvointia ja niiden mahdollista yhteyttä kasvaneisiin sairauspoissaoloihin, kertoo Suomen Kuvalehti.

Työterveyslaitoksen tutkimuksessa selvitettiin lähes sadan lentäjän vireyttä, stressiä, niiden hallintakeinoja ja työhyvinvointia mitattiin kahden kuukauden aikana kämmentietokoneilla sekä työssä että vapaa-ajalla. Lentäjät pitivät myös unipäiväkirjaa ja ranteessaan liikeanturia uni- valverytmin rekisteröimiseksi, kertoo Suomen Kuvalehti.

Finnair on käynnistänyt lentäjien työhyvinvoinnin parantamiseen tähtäävän projekti, joka on SK.fi:n mukaan jaettu viiteen aihealueeseen. Itse tutkimusta Finnair ei ole julkaissut ulkopuoliseen käyttöön. Finnairissa selvitetään jutun mukaan lentäjien mahdollisuutta parempaan työ- ja vapaa-ajan hallintaan sekä työvuorojen parempaan suunnitteluun.

Euroopan uusien lentotyötä koskevien työ- ja lepoaikamääräysten (FTL) käyttöönotto lähestyy ja sen myötä lentoyhtöiden on otettava käyttöön FRMS- (Fatigue Risk Management System) eli väsymyksen hallintajärjestelmä.

"FRMS:ssä huomiota kiinnitetään mm. realistiseen työvuorosuunnitteluun, jossa rotaatioissa huomioidaan rullausaika, lentoaika, kääntöaika ja siirtyminen hotelliin sekä takaisin lentokentälle. Huomiota on kiinnitetty myös kumulatiiviseen väsymykseen", sanoi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin Jukka Hirviranta esitelmässään marraskuussa 2015.

Uusi FTL-asetus jakaa vastuuta väsymyksen hallinnasta operaattoreiden lisäksi myös henkilöstölle. Uuden FTL:n soveltaminen alkaa helmikuussa 2016.

Suomen Kuvalehden jutun mukaan Finnairin lentäjien sairaspoissaoloprosentti on ollut kasvussa. Ennen Aasian-liikenteen voimakasta kasvua lentäjien sairauspoissaoloprosentti oli poikkeuksellisen alhainen 2 prosenttia. Nyt se liikkuu välillä 5–7 prosenttia.

Suomen Lentäjäliiton puheenjohtaja Sami Rolig kertoo Suomen Kuvalehdelle kaukoliikennelentäjien operoivan vuodessa 750 tuntia, kun viranomaisen maksimiraja on 900 tuntia. Lähtökohtaisesti Rolig piti kaukoliikennelentämistä raskaana. Kaukolennoilla työajat keskittyvät enimmäikseen yölle ja pitkät lennot johtavat myös ylitöihin.

Finnair kertoi kesäkuussa 2011 ottaneensa ensimmäisenä maailmassa käyttöön vireystilamallin lentäjien työvuorolistojen suunnittelussa. Tuolloin uutta menetelmää testasi 34 Finnairin lentäjää. Tuolloin myös FRMS:n odotettiin tulevan käyttöön jo syksyyn 2011 mennessä.

Suomen Kuvalehti: Lentäjien väsyminen on noussut nyt jo Finnairinkin huoleksi – tutkimus julistettiin salaiseksi

Lue myös: