Sven Viking muuntui Finnairin Sinilinnuksi - Caravelle jo lähes valmiina maamerkkinä Turun lentoasemalla

Caravelle_sinilintu_1Ilmailumuseoyhdistyksen (IMY) Ruotsista Suomeen hankkima entinen SAS:n Caravelle III -kone (SE-DAF) eli Sven Viking on muuntunut talven aikana Finnairin OH-LEA Sinilintu -koneeksi. Touko-kesäkuun vaihteessa Caravelle siirrettiin jo Turun lentoasemalle, jossa se koottiin uudeksi maamerkiksi. Viimeistelytyöt ovat käynnissä ja pian Caravelle on näytteillä lopullisessa ulkoasussaan kesän suurimmassa kotimaisessa ilmailutapahtumassa.

Ruotsin valtion meri- ja kuljetushistorialliselta museolta (SMTM) hankittu Tukholman Arlandan lentoasemalla rapistunut Sven Viking kuljetettiin Suomeen elokuussa 2022. Ilmailumuseoyhdistyksessä on ahkeroitu talven aikana, kun Sinilintu-koneeksi muuntunut Caravelle on jo pääosin koottu näytteilleasettamispaikkaansa Turun lentoasemalle.

Caravelle_sinilintu_4Finnairin historiallisissa väreissä nykyisin oleva Caravelle-koneen runko siirrettiin Pansion hallitiloista Ahola Special Transportin erikoiskuljetusrekalla 30. toukokuuta Turun lentoasemalle. Siellä runko yhdistettiin siipirakenteisiin. Siipien liittämistä yhteen ei Caravellejen käyttöaikana tehty koskaan Suomessa eikä muissa Pohjoismaissa.

Caravelle_sinilintu_3Kesäkuun alussa paikalleen asennettiin myös sivu- ja korkeusvakaajat sekä tutkakupu. Tällä hetkellä koneesta puuttuvat vielä siivenkärjet ja telineet on vielä purkamatta koneen takarungolta. Lisäksi osa koneen rungon alapuolisista kunnostustöistä on jätetty tehtäväksi Turun lentoasemalle.

Asennustyöt sujuivat IMY:n mukaan vaihtelevissa sääolosuhteissa ja kolean sekä tuulisen sään haasteet tulivat tutuiksi. Työ vaikuttaa valmistuvan hyvissä ajoin Turun lentonäytökseen, joka järjestetään 17.-18. kesäkuuta. Caravelle on tuolloin varmasti yksi suuren yleisön kiinnostuksen kohteista ja tulee näkymään monissa valokuvissa.


Caravellet siirsivät Finnairin suihkukoneaikaan keväällä 1960

Caravelle_KariVertanenFinnairin edeltäjä Aero O/Y siirtyi suihkukoneaikaan 63 vuotta siten keväällä 1960, kun ensimmäinen Caravelle IA -matkustajakone laskeutui Seutulaan eli nykyiselle Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Uusi suihkukonetyyppi korvasi huhtikuusta 1960 lähtien mäntämoottoreilla varustetut Convairit useilla kansainvälisillä reiteillä. 

Finnairin laivastossa on ollut kaikkiaan 15 Caravelle-konetta. Yksikään näistä koneista ei ole jäänyt Suomeen museoitavaksi. Yksi Finnairin käytössä ollut Caravelle III eli entinen OH-LED on esillä Ranskassa Montélimarin Musée Européen de l'Aviation de Chasse-museossa.

Caravelle_Juha_Klemettinen_1IMY:n mukaan Caravelle III -koneen hankinta on jatkoa Suomen ilmailumuseoissa oleville DC-3 ja Convair 440 Metropolitan -matkustajakoneille. Mahdollisuudet nimenomaan Finnairin laivastoonkin kuuluneen 1960-luvun suihkukonetyypin saamiseen Suomeen ovat olleet pienet.

Suomeen hankittu ja nyt Turun lentoasemalle koottu SAS:n entinen koneyksilö (SE-DAF, runkonumero 113) valmistui vuonna 1962 ja se toimitettiin SAS:lle, jonka laivastossa se lensi Sven Viking -nimellä vuoteen 1974 saakka. SAS luovutti koneen tuolloin museotarkoitukseen. Kone oli ulkosäilytyksessä Arlandan lentokentällä vuodesta 1974 saakka. MH

Caravelle_SEDAF_2022Caravelle_sinilintu_2

 

Lue myös: