Hallituksen 19. helmikuuta aamupäivällä eduskunnalle antamalla muutosehdotuksella täsmennettäisiin jo nykyisin aluehallintovirastolla olevaa mahdollisuutta määrätä pakollinen terveystarkastus, johon voisi sisältyä esimerkiksi covid-19 -testi. Lisäksi muutos toisi kunnan- ja sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaavalle lääkärille oikeuden tehdä yksittäistä henkilöä koskeva päätös pakollisesta terveystarkastuksesta.
Lakimuutoksen hyväksymisen jälkeen kieltäytyminen terveystarkastuksesta johtaisi sakkoihin terveyssuojelurikkomuksesta tai enintään kolmen kuukauden vankeuteen. "Satoja ihmisiä torjuu rajojen yli tulevaa terveysuhkaa. Uudet keinot otetaan käyttöön nopeasti jos eduskunta suo. Kentällä kääritään hihat jo valmiiksi ja rajanylityspaikoilla voidaan tehdä paljon jo ennen sitä", totesi perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru perjantai-iltapäivän tiedotustilaisuudessa.
Ensimmäisen osalta kyseessä ei ole suuri muutos vaan siinä täsmennetään aluehallintavirastojen (AVI) toimivaltaa sekä kunnan ja sairaanhoitopiirin tartuntatautilääkärin päätösmahdollisuutta yksittäisestä terveystarkastuksesta.
Toinen muutoskohta eli 22. pykälä koskee tietojen saamista. Jatkossa henkilön tulee itse antaa tietoa sairastumisesta tai altistumisesta tartuntatautiviranomaiselle, kun nykyisin sellaisia ei tarvitse antaa. Samalla muutos mahdollistaisi eri tietojärjestelmien hyödyntämisen ja niissä olevien tietojen jakamisen. Jäljitystyö helpottuu, kun tietoja voidaan toimittaa muille viranomaisille.
Myös ennakkotestaus ennen maahansaapumista oli mukana lakivalmistelussa, mutta se oli STMn mukaan osoittautunut haasteelliseksi koska todistuksiin liittyi epävarmuuksia ja se olisi ollut lakiteknisesti haastavaa.
Ministeri Kiuru kuitenkin huomautti lähtökohdan olevan yhdenvertaissuus hyväksyttävien todistusten osalta vaikka eri rajoilla on erilaisia kysymyksiä ratkaistavaksi. Yhdenvertaisuus edellyttää ministerin mukaan Suomen kuuden aluehallintaviraston linjaavan asian samalla tavalla. Ministeri Kiuru kuitenkin totesi tahtotilan olevan sellainen, että kaikki testataan. Lisäksi ministeri totesi, että AVI:lla on jo nyt toimivalta eikä ole tarvetta jäädä odottamaan hallituksen esityksen läpimenoa. Kysymys on ainoastaan nykylain täsmennyksestä AVI:n toimivallan osalta. Ministerin mukaan toimivalta on AVI:lla ja sillä on itsenäinen vastuu noudattaa lakia ja mahdollisuus auttaa alueellisia viranomaisia jo nyt.
Edellisten lisäksi lakimuutos toi mukanaan pysyvämpiä esimerkiksi eristämistä koskevaan sääntelyyn. Eristäminen on jatkossa mahdollista myös muuhun paikkaan kuin terveydenhuollon toimintayksikköön, kuten ihmisen omaan kotiin. Aluehallintavirastot ovat jo valmistautuneet muutokseen ja hyödyntävät uusia työkaluja heti yhteistyössä kuntien ja muiden viranomaisten kanssa. AVI totesi toimivaltansa täydentyneen ja laajentuneen. Ministeri Kiurun mukaan rajojen avaamiseen on isot paineet raja-alueilla ja Suomen ja Viron välisessä liikenteessä. "Jos terveystarkastukset saadaan toimimaan ja ohjattua ihmiset testiin voisi volyymin nostoa harkita. Nyt tilanne on hauras ja tällä hetkellä ei ole oikea aika. Valtioneuvosto arvioi onko mahdollista laajentaa rajaliikennettä", totesi ministeri Kiuru. Toistaiseksi kanta on se, että rajapäätöksen avaaminen vaarantaisi terveysturvallisuuden. Väkimäärä rajalla ei ministeri Kiurun mukaan ole riittävä, jos maahan saapuisi lisää matkustajia. Ministerin mukaan Vantaan kaupunki on ollut kovan kuormituksen kohteena isokokoisen rajanylityspaikan Helsinki-Vantaan takia. Vantaalla lähes 500 ihmistä tekee työtä lentoaseman terveysturvallisuuden eteen. MH
|
|||