(päivittynyt 22.7 klo 23.12) Israelin Tel Avivissa sijaitsevalla Ben Gurionin kentälle tehty raketti-isku on saanut lentoyhtiöt varuilleen. Ainakin Air France, KLM, Lufthansa, Austrian Airlines Swiss ja Norwegian sekä monet muut ovat toistaiseksi lopettaneet lennot Tel Aviviin. Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA on kieltänyt maan yhtiöiltä lennot Tel Aviviin 24 tunnin ajaksi. Finnair seuraa tilannetta. FAA:n kielto on voimassa 23. heinäkuuta kello 1615 UTC-aikaa saakka. Poikkeuksena on ainoastaan hätätilanteet, joista päätöksen tekee ko. lennon kapteeni. FAA:lla ei ole määräysvaltaa eurooppalaisyhtiöihin mutta sen julkaiseman NOTAM-tiedotteen uskotaan kuitenkin vaikuttavan myös Euroopan lentoyhtiöiden haluun operoida Israeliin. Vaikuttavana asiana on erityisesti Malaysia Airlinesin Boeing 777-200ER-koneen alasampuminen Ukrainassa 17. heinäkuuta. Pohjois-Amerikan yhtiöistä myös Air Canada on ilmoittanut peruvansa tulevan vuorokauden lentonsa Tel Aviviin.
Euroopan lenturvallisuusvirasto EASA varoittaa FAA:n jälkeen vakavasta vaarasta Tel Avivin Ben Gurionilla (LLBG). EASA:n turvallisuustiedote SIB 2014-22 suosittaa operaatoiden välttämistä Tel Aviviin. EASA suosittaa kansallisia viranomaisia varmistamaan, että kaikki operaattorit ovat tietoisia varoituksesta. EASA seuraa tilanteen kehittymistä ja informoi asiasta lisää tarvittaessa. Eurooppalaisyhtiöistä Lufthansa, Austrian Airlines, Germanwings ja Swiss lopettavat lennot Tel Aviviin 36 tunnin ajaksi. Air France ilmoitti keskeyttävänsä lennot toistaiseksi. KLM on perunut lennot ainakin vuorokauden ajalta. Lentonsa Tel Aviviin keskeyttäneiden joukkoon ovat Euroopassa liittyneet myös Air Baltic, Iberia, Norwegian ja Niki. Luftansa kertoo tiedotteessaan päätöksen lentojen perumisesta perustuvan matkustajien ja miehistöjen turvallisuuteen, jotka ovat prioriteetissa ykkössijalla vaikka mitään virallista varoitusta ei viranomaisilta ole vielä saatu. Lufthansa operoi Tel Aviviin viikonpäivästä riippuen 7-10 kertaa viikossa. Lähtökenttiä ovat Frankfurt, Berliini, Munchen, Zurich ja Wien. Tel Aviv on myös Finnairin kesälentokohde ja sinne operoidaan kolmesti viikossa. Reitin lentopäivät Helsingistä ovat maanantai, keskiviikko ja perjantai. Finnair ilmoitti seuraavansa tilannetta tarkasti ja päättävänsä seuraavan lennon kohtalosta aamulla 23. heinäkuuta. Osa raketeista läpäisee ohjuspuolustuksen Vaikka Israelilla on Rafael Advanced Defence Systemsin valmistama Iron Dome -ohjuspuolustusjärjestelmä (otsikkokuva) valtiota kohden laukaistujen rakettien torjumiseen, osa niistä kuitenkin läpäisee torjuntavyöhykkeen ja aiheuttaa epätarkkuudestaan huolimatta vaaraa. Tiistaina Israelin ammuttiin Gazan kaistalta Israeliin yli 90 rakettia. Niistä Iron Dome torjui 18. Kaikkiaan torjuntaohjuksia on laukaistu jo 1000 kappaletta sen jälkeen kun järjestelmä otettiin käyttöön vuonna 2011. Samaten tiistaina Israelin ilmavoimat ja tykistö iskivät 260:een kohteeseen Gazassa. Myös rajoitettu maaoperaatio on käynnissä. Israelin El Al -lentoyhtiö on ilmoittanut, ettei se aio lopettaa operaatioitaan tapahtuneen johdosta. Iskut siviililentoliikennettä kohtaan on tuomittu vahvasti Yhdistyneiden Kansakuntien turvallisuusneuvosto, kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA ja Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO ovat tuominneet siviili-ilmailua kohtaan tehtävät iskut ankarin lausunnoin. (Lue uutinen aiheesta: MH17-turmapaikan tutkinta etenee - maailma tuomitsi iskun) EASA:n Ben Gurionin lentokenttää koskeva turvallisuustiedote: FAA:n julkaisemat Notam-tiedotteet operaatioista Tel Aviviin: !FDC 4/3630 ZZZ PART 1 OF 2 SECURITY ISRAEL POTENTIALLY HAZARDOUS SITUATION—ISRAEL AIRSPACE DUE TO THE POTENTIALLY HAZARDOUS SITUATION CREATED BY THE ARMED CONFLICT IN ISRAEL AND GAZA, ALL FLIGHT OPERATIONS TO/FROM BEN GURION INTERNATIONAL AIRPORT (LLBG) BY U.S. OPERATORS ARE PROHIBITED UNTIL FURTHER ADVISED. A. APPLICABILITY. THIS NOTAM APPLIES TO ALL U.S. AIR CARRIERS OR COMMERCIAL OPERATORS, ALL PERSONS EXERCISING THE PRIVILEGES OF AN AIRMAN CERTIFICATE ISSUED BY THE FAA EXCEPT SUCH PERSONS OPERATING U.S.-REGISTERED AIRCRAFT FOR A FOREIGN AIR CARRIER, AND ALL OPERATORS OF AIRCRAFT REGISTERED IN THE UNITED STATES EXCEPT WHERE THE OPERATOR OF SUCH AIRCRAFT IS A FOREIGN AIR CARRIER. B. PERMITTED OPERATIONS. THIS NOTAM DOES NOT PROHIBIT PERSONS DESCRIBED IN PARAGRAPH A FROM CONDUCTING FLIGHT OPERATIONS WITHIN THE TERRITORY AND AIRSPACE OF ISRAEL WHEN SUCH OPERATIONS ARE AUTHORIZED EITHER BY ANOTHER AGENCY OF THE UNITED STATES GOVERNMENT WITH THE APPROVAL OF THE FAA OR BY AN EXEMPTION ISSUED BY THE ADMINISTRATOR. 1407221615-1407231615EST END PART 1 OF 2 !FDC 4/3630 ZZZ PART 2 OF 2 SECURITY OPERATORS SHOULD CALL THE DOMESTIC EVENTS NETWORK (DEN) AT 202-493-5107 FOR AUTHORIZATION. C. EMERGENCY SITUATIONS. IN AN EMERGENCY THAT REQUIRES IMMEDIATE DECISION AND ACTION FOR THE SAFETY OF THE FLIGHT, THE PILOT IN COMMAND OF AN AIRCRAFT MAY DEVIATE FROM THIS NOTAM TO THE EXTENT REQUIRED BY THAT EMERGENCY. THIS NOTAM WILL BE UPDATED WITHIN 24 HOURS, OPERATORS SHOULD CONTINUE TO MONITOR U.S. NOTAMS FOR CHANGES OR UPDATES. 1407221615-1407231615EST END PART 2 OF 2
|
|||