Venäläisyhtiöiden palautettava vuokratut lentokoneet - Airbus ja Boeing keskeyttivät tukipalvelunsa

VQ-BBAEU:n Venäjälle asettamien talouspakotteiden seurauksena venäläisten lentoyhtiöiden tulee lopettaa eurooppalaistoimijoilta vuokrattujen lentokoneiden käyttö. Leasingyhtiöiden tulee lisäksi palauttaa lentokoneet pois Venäjältä. Amerikkalaisvalmistaja Boeing on sulkenut toimipisteensä Venäjällä eikä anna tukipalveluja venäläisyhtiöiden lentokoneille. Toimien odotetaan lamauttavan Venäjän lentoliikenteen.

Euroopan Unionin asettamat talouspakotteet lamauttavat pikkuhiljaa Venäjän lentoliikenteen, sillä venäläisyhtiöillä on pääsääntöisesti käytössään länsimaissa valmistettuja lentokoneita tai lentokoneita, joissa on länsimaisia moottoreita tai avioniikkaratkaisuja.

Venäläisten lentoyhtiöiden tulee jättää koneet maahan, sillä jatkaessa lentojaan ne toimivat EU:n asettamien pakotteiden vastaisesti. EU:n ja Yhdysvaltojen asettamien talouspakotteiden mukaan mm. lentokoneen osien ja tukipalveluiden toimittaminen Venäjälle on kiellettyä. Myös lentokoneita vuokranneiden leasing-yhtiöiden on päätettävä sopimukset 28. maaliskuuta 2022 mennessä.

Eniten lentokoneita venäläisyhtiöille on vuokrannut irlantilainen AerCap. Sen omistamia lentokoneita on Venäjällä ja Ukrainassa 152 kappaletta. Muita Venäjälle lentokoneita vuokranneita leasingyhtiöitä ovat ainakin  SMBC Aviation 34 koneella ja Avolon 14 koneella. Kaikkiaan venäläisillä lentoyhtiöillä on yli 500 leasing-konetta.

Sukhoi_Superjet_100_3Länsimaalaisten lentokoneiden lisäksi venäläisyhtiöillä on käytössään mm. Sukhoi Superjet SSJ100 -koneita, mutta myös niissä on käytetty länsimaalaisia osia.

Leasing-sopimusten piirissä olevien lentokoneiden mahdollinen palauttaminen Venäjältä EU-alueelle on todennäköisesti vähintäänkin haastavaa, sillä Venäjä on ilmoittanut vastustavansa pakotteita. Ylläpitääkseen lentokoneiden lentokelpoisuutta varaosia tultaneen ottamaan toisista koneista. Näin ollen osa leasing-koneista jää nopeasti maahan vailla lentokelpoisuutta. Venäjä on jopa uhannut kansallistavansa ulkomaalaisten yhtiöiden omaisuutta Venäjällä talouspakotteiden seurauksena.

Venäjällä on omia huoltokykyjä, mutta se käyttää monien ulkomaalaisten yhtiöiden tavoin huolto- ja ylläpitopalveluja Aasiassa kuten Hongkongin HAECO:lla

Lentoyhtiöille voi olla vaikeuksia saada lentokoneilleen vakuutuksia, jonka lisäksi vakuutusmaksut voivat nousta huimasti. Mikäli lentokoneiden omistus vaihtuu yksipuolisesti voi edessä olla erikoisia korvauskiistoja vakuutusyhtiöiden ja leasing-yhtiöiden välillä.

Airbus on talouspakotteiden seurauksena keskeyttänyt osatoimitukset ja tukipalvelut Venäjälle. Myös amerikkalaisvalmistaja Boeing on sulkenut toimipisteensä Moskovassa ja Kiovassa. Talouspakotteiden seurauksena Boeing on keskeyttänyt myös huolto- ja tukipalvelunsa venäläisille lentoyhtiöille. MH

Lue myös: