Volocopter esitteli VoloDronen pakettikuljetuskykyjä - ratkaisu mahdollistaa uusia logistiikkaketjuja

Volodrone_DB_3Volocopterin raskaisiin kuljetuksiin suunniteltu sähköinen VoloDrone suoritti ensimmäisen julkisen kuljetuslennon ITS World Congress 2021 -tapahtuman yhteydessä Hampurissa. Logistiikkaketjujen ratkaisuja kehitetään yhdessä DB Schenkerin kanssa. Seuraavassa vaiheessa Volocopter aikoo esitellä VoloDronen autonomista lentoa kaupunkiympäristössä jo vuonna 2022.

Volodrone_DB_2Urban Air Mobility -ratkaisuja kehittävä Volocopter ja kansainvälinen logistiikkatoimija DB Schenker esittelivät koelennolla VoloDronen käyttöä osana logistiikkaketjua.

Koelennolla osoitettiin dronetoimintojen voivan laajentaa olemassa olevia logistiikkaketjuja ja tavoitteena on lentää uusia logistiikkareittejä maan päällä mutta myös merellä.  Volocopter ja DB Schenker aloittivat yhteishankkeensa vuoden 2019 puolivälissä.

Hampurissa Volocopterin homePORTilta suoritettu koelento kesti kolme minuuttia. Sen aikana VoloDrone nousi 22 metrin korkeuteen ja simuloi sähköisen kuljetusdronen pakettikuljetuslentoa. Lastina VoloDronessa oli normaali euro-pallettikoinen laatikko, jonka sisältö toimitettiin eteenpäin DB Schenkerin rahtipyörällä.
 
Volodrone_DB_1VoloDrone on miehittämätön täyssähköinen eVTOL-ratkaisu, joka voi kuljettaa kaikkia ISO-standardien mukaisia rahtipalletteja, jopa 200 kg:n painoon saakka. Toimintamatkaa VoloDronella on yli 40 kilometriä. VoloDronen maksimi lentoonlähtöpaino on 600 kg. Ratkaisua tarjotaan laajasti eri alojen käyttöön ja aiemmin kuljetusdronesta on esitelty mm. maatatalousversio.

ITS World Congressissa esiteltiin myös Schwarzmüllerin kehittämä VertiPad eli rekan puoliperävaunuun rakennettu mobiili laskeutumisalusta VoloDronelle. Perävaunu on pituudeltaan 12 metriä, leveyttä on 2,4 metriä ja korkeutta on 3,9 metriä.

VolocopterMobile_LDGsite_2Napinpainalluksella puoliperävaunu avautuu ja esiin taittuu perävaunun rungosta ensin metalliprofiilit, joiden päälle avautuu origamiratkaisuin pakattu laskeutumisalusta ja lastausramppi. Pyöreän laskeutumisalustan halkaisija on 20 metriä.

Schwarzmüllerin kehittämä perävaunuratkaisu toimii siis laskeutumisalustana, mutta myös VoloDronen kuljettamistarpeisiin, akkujen lataukseen ja huoltotehtäviin.

VoloDrone lentää 18 roottorin avulla ja halkaisija on 9,15 metriä. 2,15 metriä korkean dronen moottorit saavat sähköä vaihdettavista litiumioni-akuista. Yhdellä akulla laite voi lentää jopa puoli tuntia. Lento voidaan suorittaa kauko-ohjattuna tai autonomisesti ja se on suunniteltu BVLOS-lentoihin (Beyond Visual Line of Sight) eli operaatioihin ilman näköyhteyttä droneen.

VolocopterMobile_LDGsite_3VoloDronen ensilento tapahtui vuonna 2019, jonka jälkeen koelentoja on suoritettu eri puolilla Saksaa. Vuonna 2022 Volocopterin tavoitteena on esitellä Münchenissä BVLOS-toimintaa, johon liittyvää autonomisen lentämisen ratkaisua on kehitetty yhdessä Near Earth Autonomyn kanssa.

Volocopterilla on yli 1000 lentotunnin kokemus eVTOL-järjestelmistä ja Near Earth Autonomy on lentänyt erilaisilla järjestelmillä yli 3500 lentoa yli 2000 lentotunnin verran.

D-MDVC_290819aVolocopter tähtää myös sähkökäyttöisellä Volocopter 2X (eVTOL):lla ilmataksipalveluiden käynnistämiseen. Yhtiö lennätti 2X:ää Helsinki-Vantaalla elokuussa 2019.

VoloDronella ja Volocopterilla onkin paljon yhteistä ja kuljetusdronen kehitystyössä on hyödynnetty olemassaolevaa teknologiaa ja aiempia koelentoja.

Volocopter ja kiinalainen Geely julkistivat vuoden 2021 Zhuhain lentonäytöksessä yhteishankkeen, jossa Volocopteriin perustuvia kuljetusratkaisuja kehitetään Kiinaan. Sopimus kattaa 150 Volocopterin toimitukset. MH

Lue myös