Yhdysvaltojen valvontalento ensi kertaa Suomen yllä - ilmassa USAF:n RC-135 Rivet Joint -tiedustelukone

RivetJoint_USAF(päivittynyt klo 13.10) Yhdysvaltain ilmavoimien valvontalentokone saapui torstaina 23. maaliskuuta valvontalennolle Suomen ilmatilaan. USAF:n RC-135W Rivet Joint lensi Englannista Puolan ja Baltian kautta. Puolustusvoimat toteuttaa keskeisten kansainvälisten kumppanimaiden kanssa valvontalentoja maamme yllä jatkossakin.

RIvet_SuomeenEnsimmäinen valvontalento toteutetaan yhteistoiminnassa yhdysvaltalaisten kanssa torstaina 23. maaliskuuta. Lentojen yksityiskohtia ei operaatioturvallisuussyistä voida kertoa.

Baltian yllä lentää parhaillaan Yhdysvaltain ilmavoimien Boeing RC-135W Rivet Joint -valvontakone. Radiokutsulla Jake11 lentävä kone on mahdollisesti noussut ilmaan Isosta-Britanniasta RAF:n Mildenhallin tukikohdasta ja lentänyt Puolaan.

Siellä tiedustelukoneen transponderi on laitettu päälle. Valvontakoneen lentoreitti kulki Baltian läpi kohti Suomen ilmatilaan.

RIvet_Suomeen_2USAF:n Rivet Joint saapui odotetusti Suomen ilmatilaan hieman ennen puoltapäivää torstaina 23. maaliskuuta. Signaalitiedustelukone jatkoi vastaavaa lentoreittiä kuin Baltian yllä eli lensi Suomen itärajaa myötäillen kohti pohjoista. Rovaniemen tasalla se kääntyi takaisin kohti etelää ja Kotkan tasalta taas kohti pohjoista.

Suomenlahdella lensi Rivet Jointin saapuessa alueelle samanaikaisesti myös Viron Ämariin tukeutuva RAF:n Eurofighter Typhoon FGR.4 radiokutsulla Baron002.


RIvet_Suomeen_4Valvontalentoja Suomen ylle jatkossakin

Valvontalennot kehittävät Puolustusvoimien kansainvälistä yhteensopivuutta, parantavat yhteistä tilannetietoisuutta ja vahvistavat kansallista puolustusta. Lennot ovat osoitus molemminpuolisesta sitoutumisesta puolustusyhteistyön kehittämiseen.

RIvet_Suomeen_6Suomen sotilaallisessa turvallisuustilanteessa tai -ympäristössä ei lähiaikoina ole tapahtunut muutoksia, vaan kumppanimaiden kanssa toteutettava lentotoiminta on suunnitelmallista sekä osa normaalia kahden- ja monenvälistä yhteistyötä.

Lentoja tehdään Suomen ilmatilassa tulevaisuudessakin eri tyyppisillä ilma-aluksilla, niin miehittämättömillä kuin miehitetyilläkin. Lennot tapahtuvat kansallisessa ohjauksessa ja valvonnassa, Suomen kansallisen lainsäädännön ja määräysten mukaisesti.


Rivet Joint tarjoaa maailmanluokan tiedustelukykyä

RC-135_Rivet_Joint_USAFBoeing RC-135W Rivet Joint -tiedustelukone tarjoaa maailmanluokan kyvyn reaaliaikaiseen signaalitiedusteluun (SIGINT, ELINT) ja analyysiin. Koneesta ja sen tehtäväjärjestelmistä vastaa L-3 Communications yhdessä Yhdysvaltain ilmavoimien kanssa.

Koneeseen mahtuu yli 30 hengen miehistö, joka koostuu ohjaajien lisäksi elektronisen sodankäynnin ja tiedustelun operaattoreista sekä teknisestä henkilöstöstä.

Tyypillisessä miehistössä koneessa on kolme lentäjää, kaksi navigaattoria ja tehtävään liittyvää miehistöä 21-27 henkilöä. Tyypillisesti mukana on kolme elektronisen sodankäynnin upseeria ja 14 tiedustelupseeria sekä neljä mekaanikkoa.

RivetJoint_USAF_2RC-135 -koneet perustuvat Boeingin C-135 Stratolifter -koneisiin, jotka on uudelleenmoottoroitu neljällä CFM-56 -moottorilla. Ohjaamo on uudistettu moderniksi lasiohjaamoksi.

Ensimmäiset USAF:n RC-135 Rivet Joint -signaalitiedustelukoneet otettiin käyttöön vuonna 1964. Modifioituja RC-135 -koneita on USAF:n käytössä kaikkiaan 17. MH

Päivitys kello 11.40: Vahvistettu tieto Rivet Jointin saapumisesta Suomeen ja vaihdettu lähtöpaikaksi RAF Mildenhall.
Päivitys kello 13:10: Lisätty tieto koneen kääntymisestä takaisin Rovaniemen tasalla. Muutettu lennon kulkuun liittyviä aikamuotoja.