Air Francelle ensimmäinen Airbus A220-300 - uusi konetyyppi korvaa nykyiset A318 ja A319 -koneet

AF_A220_ilmassaAir France on vastaanottanut ensimmäisen kaikkiaan 60 tilaamastaan Airbus A220-300 -koneesta. Montrealista Pariisiin suoralla lennolla saapunut uuden aikakauden aloittava koneyksilö esiteltiin Pariisissa 29. syyskuuta 2020. Kaupalliset lennot alkavat 31. lokakuuta 2021.

Air France etenee laivastouudistuksen kanssa ja on vastaanottanut ensimmäisen vuonna 2019 tilaamistaan 60 Airbus A220-300 -koneesta. Ranskalaisyhtiö uudistaa myös kaukoliikennelaivastoaan ja on jo vastaanottanut 11 A350 XWB -konetta, joita se on tilannut 38 kappaletta.

AF_KLM_noseAir Francen A220-tilaus on Euroopan suurin tilaus konetyypistä. Vuoteen 2025 mennessä kanadalaisvalmisteiset A220-koneet korvaavat vaiheittain Air France vanhentuvat A318 ja A319 -koneet sekä osan A320-koneista. Tarvittaessa Air France voi hyödyntää myös 30 lisäkonetta kattavat tilausoptiot ja 30 koneen osto-oikeudet.

Airbus A220-300 -koneiden laivaston koko tulee olemaan noin 60 prosenttia Air France kapearunkokalustosta. Ne lentävät lähiliikenteen lentoja yhdessä Airbus A320 ja A321-koneiden kanssa.

Uusien koneiden myötä Air France herättää henkiin tavan nimetä koneet ranskalaiskaupunkien mukaan. Ensimmäisen koneen nimi on Le Bourget, jolla on merkittävän ilmailuhistoria. Vuonna 1927 Charles Lindbergh ylitti Atlantin yksimoottorikoneella ja laskeutui juuri Le Bourgetiin. Myös Air France on perustettu Le Bourgetissa 7. lokakuuta 1933.

AF_A220cabin_2Uusi konetyyppi leikkaa CO2-päästöjä 20 prosentilla ja istuinpaikkakustannukset vähenevät 10 prosenttia per matkustajapaikka. A220 on lisäksi hiljaisempi ja melujälki vähenee 34 prosenttia. Käytännössä A220-300 -kuljettaa vastaavan matkustajamäärän kuin koneet, jotka se korvaa, mutta merkittävästi kustannutehokkaammin. Säästöjä saadaan mm. laskeutumismaksuista, jotka perustuvat koneiden painoihin.

AF_A220cabinAir Francen Airbus A220-300 -koneissa on 148-paikkainen matkustamo, jossa istuimet ovat 3+2 -konfiguraatiossa. 48-senttimetrin levyiset ja 118 asteeseen kallistuvat matkustajaistuimet ovat markkinoiden leveimmät. Istuinväli on 76,2 senttimetriä.

Istuinten selkänojissa on pöytä, mukiteline ja istuintasku. Tarjolla on myös USB-A ja USB-C -portit älylaitteiden lataamiseksi, jotka saa kiinnitettyä selkänojaan. Koneissa on tarjolla myös wifi-yhteys.

Toimintamatkaa A220-300 -koneilla on noin 4250 kilometriä, jonka myötä se soveltuu erinomaisesti Air Francen lähilennoille. Ensimmäinen kaupallinen lento Le Bourgetilla on Pariisin Charles de Gaullesta 31. lokakuuta 2021. Ensimmäiset kohteet ovat Berliini, Barcelona, Madrid, Milano ja Venetsia. Talviaikataulukauden aikana kohdetarjonta laajenee Bolognaan, Roomaan, Lissaboniin ja Kööpenhaminaan.

Air France vastaanottaa vuoden 2021 loppuun mennessä kuusi A220-300 -konetta ja vuonna 2022 koneita tulee laivastoon 15.

Elokuun 2021 lopussa Airbus oli toimittanut jo yli 170 Airbus A220 -konetta 11 asiakkaalle maailmanlaajuisesti.