Airbus ja SAS selvittävät hybridi- ja sähkölentokoneoperoinnin ekosysteemin vaatimuksia

E-Thrust-Concept-Airbus ja SAS (Scandinavian Airlines) ovat solmineet aiesopimuksen tutkimushankkeesta hybridi- ja sähkölentokoneiden vaatiman infran ja ekosysteemin vaatimusten selvittämiseksi. Hanke käynnistyy kesäkuussa 2019 jatkuen aina vuoden 2020 loppuun saakka.

Airbus esitteli kestävän kehityksen ilmailun näkymiä Toulousen Innovation Days -tapahtumassa (kuva alla). SAS-yhteistyön lisäksi yhtiö esitteli käynnissä olevia ekologisen ilmailun hankkeita. Niistä yksi on E-Fan X -koelentokone.

IMG-20190522-WA0000Airbusin ja SAS:n tutkimusyhteistyö pyrkii selventämään operatiivisia ja infraan kohdistuvia vaatimuksia ja haasteita, jotka liittyvät laajamittaiseen hybridi- ja sähkölentokonekäyttöön lentoyhtiöiden toimintaympäristöön.

Hankkeessa keskitytään viiteen eri osa-alueeseen, joita ovat vaikutukset maainfraan, lataukseen ja kantamaan, tarvittaviin resursseihin, aikaan ja palveluiden saatavuuteen lentoasemilla. Varsinaista lentotoimintaa yhteistyöhön ei kuitenkaan sisälly.

Yhteistyö sisältää myös suunnitelman saada mukaan uusiutuvan polttoaineen toimittaja varmistamaan nollapäästöiset operaatiot. Hankkeessa pyritään siis käsittelemään lentoliikenteen ekosysteemiä laajasta energian tuotannosta infraan saakka. Tähtäimessä on kestävä kehitys.

A350-900_SAS_airbusNykyiset lentokoneet ovat karkeasti arvioiden noin 80 prosenttia pottoainetehokkaampia per matkustajakilometri verrattuna 50 vuoden takaisiin koneisiin. Lentoliikenteen odotetaan kuitenkin yli kaksinkertaistuvan seuraavan 20 vuoden aikana.

SAS lentää viimeisintä mallia olevilla Airbus A320neo-sarjan koneilla. Ne korvaavat yhtiön vanhat Boeing 737 -koneet. SAS:n kaukoliikennelaivastoon on tulossa lisäksi Airbus A350 XWB -koneita.

Airbus-E-Fan-XPäästöjen vähentämisen jatkuminen on ilmailualan tahtotila. Haasteen voittamiseksi ilmailuala sekä SAS ja Airbus ovat sitoutuneet hiilineutraallin kasvuun vuodesta 2020 eteenpäin. Lentoliikenteen päästöjä pyritään leikkaamaan 50 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Vertailutasona pidetään vuotta 2005.

Aiesopimus vahvistaa Airbusin asemia markkinoilla, joihin se on jo sijoittanut merkittävästi keskittyen uuden teknologian tutkimukseen sekä kehittämiseen.

e-FanX-3D-graphicAirbus on jo rakentamassa teknologiaa esittelevää E-fan X -ratkaisua, jotka perustuvat hybridipropulsioratkaisuun. Koelentokoneen on määrä nousta ilmaan vuonna 2021. Päämääränä on rakentaa ja aloittaa lennot täyssähköiselle lentokoneella. Otsikkokuvassa on esillä E-Thrust -konseptin mukainen sähkölentokone.

Artikkeli: Ekologinen lentäminen kiinnosti – Helsingissä kaksi tapahtumaa samana päivänä

Lue myös: