Airbus vähentää ilmailuteollisuuden hiilijalanjälkeä ja on lentänyt ensimmäisen lennon Beluga-kuljetuskoneella uusiutuvan lentopolttoaineen seoksella nyt myös Broughtonista. Nyt ensivaiheessa SAF-polttoainetta (Sustainable Aviation Fuel) on käytössä kolmen kuukauden ajanjakson verran. Jo aiemmin rahtikoneet ovat käyttäneet uusiutuvaa lentopolttoainetta tankatessaan Hampurissa. Airbus suoritti Broughtonista ensilennon Beluga ST (Super Transporter, A300-600) -koneella käyttäen uusiutuvaa lentopolttoainetta. Jatkossa koko Beluga-laivasto eli Beluga ST ja Beluga XL-koneet käyttävät SAF-polttoainetta tankatessaan Airbusin Broughtonin tuotantolaitoksella Isossa-Britanniassa. Broughtonista toimiva Beluga-laivasto kuljettaa siipiä Airbusin tuotantolinjoille Toulouseen, Hampuriin ja Bremeniin. Broughton on jo toinen Airbusin Euroopan tuotantolaitos, jossa Beluga-rahtikoneet tankkaavat SAF-polttoainetta. Ensimmäisenä uusiutuva lentopolttoaine otettiin käyttöön Hampurissa jo vuoden 2019 lopulla. Nykyinen fossiilisen ja uusiutuvan lentopolttoaineen seossuhteen maksimi ns. drop-in -polttoaineella on 50 prosenttia. Kyseisellä rajalla se täyttää ASTM- (American Society for Testing and Materials) ja muut suorituskykyvaatimukset kaupallisilla lennoilla. Broughtonissa tankkaava Airbusin Beluga-laivasto lentää 35 prosentin seoksella. Laskennallisesti CO2-päästöt vähenevät seuraavan kolmen kuukauden aikana yli 400 tonnia. Vuositasolla Airbusin Beluga-laivasto lentää Broughtonista keskimäärin noin 240 lentoa eli kolmen kuukauden aikana SAF-polttoaineella lennetään noin 60 lentoa Beluga ja Beluga XL -konetta. Ensivaiheessa uusiutuvaa lentopolttoainetta on tarjolla Broughtonissa kolmen kuukauden operaatioita varten. Päästövähennyshanke jatkuu Airbusin mukaan tämänkin jälkeen, sillä lisätilaus SAF-polttoaineesta tehdään, kun nykyinen erä on käytetty. SAF-polttoainetta yhtiö kertoo käyttävänsä aina, kun sitä on saatavilla. Airbusin Broughtonissa ja Hampurissa käyttämä uusiutuva lentopolttoaine on valmistettu käytetyistä raaka-aineista kuten ruokaöljystä. Toimittajana on Air bp, joka jakelee mm. Nesteen valmistamaa SAF-polttoainetta. Airbusilla on käynnissä myös ECLIF3-hanke, jossa se yhdessä Nesteen, Rolls-Roycen ja DLR:n kanssa tutkii 100-prosenttisesti uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä matkustajakoneissa. Koelentokoneena toimii Airbus A350-900. Lisäksi Airbus mahdollistaa lentokoneitoimitukset uusiutuvalla lentopolttoaineella. Mahdollisuutta ovat hyödyntäneet mm. SAS Airbus A321LR-koneen ja Emirates A380-koneen osalta. Lue myös:
|
|||