Ruotsin ilmavoimien vuoden 2022 päälentonäytös Försvarsmaktens flygdag järjestettiin kahden vuoden tauon jälkeen lauantaina 27. elokuuta. Tapahtuma veti Uppsalassa sijaitsevaan F16-lennoston tukikohtaan huimat 190 000 katsojaa. Päätähtenä taivaalla nähtiin Yhdysvaltain ilmavoimien USAF:n strateginen Boeing B-52H Stratofortress -pommikone. Ruotsalaistyyliin lentonäytös oli Ruotsin ilmavoimien lisäksi myös lentokonevalmistaja Saabin juhlaa. Suomalaisvärejä tapahtumassa edustivat ilmavoimien F/A-18 Hornet sekä Midnight Hawks. Koronaviruspandemia oli perunut vuosien 2020 ja 2021 flygdagit ja paikalle odotettiin merkittävää yleisöryntäystä. Järjestäjät odottivat lentonäytökseen 150 000 katsojaa, mutta paikalle saapuikin merkittävästi suurempi joukko katsojia. Ilmavoimien ja poliisin arvioiden mukaan tapahtumassa oli huimat 190 000 katsojaa. Suuresta kiinnostuksesta kertoi myös tapahtunaan rekisteröityneiden ilmailukuvaajien määrä, joka oli 128. Kyseessä on kuluvan vuoden suurin yksipäiväinen yleisötapahtuma Ruotsissa. Tapahtuman yleisöalue oli kuitenkin niin laaja, ettei alueelle syntynyt lainkaan tungosta. Sen sijaan yleisömäärä näkyi liikenneruuhkina pysäköintialueille aamulla ja illansuussa. Lounasaikana ruoka- ja juomapisteille oli kuitenkin jopa 50-100 metrin pituiset jonot. Järjestäjät olivat ennakoitujen liikenneruuhkien vuoksi suositelleet katsojille saapumista näytökseen ilmaisella bussikuljetuksella tai polkupyörillä. Lentonäytösalueen portit avattiin jo aamulla kello 6 ja lentoesitysten oli määrä alkaa kello 8. Näytöksen aikataulu oli suunniteltu siten, että iltapäivällä avausseremonian ja taistelunäytöksen jälkeen esitetään sama lento-ohjelma kuin aamupäivällä. Tapahtuman alkua jouduttiin kuitenkin siirtämään tunnilla matalan pilvikaton seurauksena, jonka lisäksi aamupäivän ohjelmaa jouduttiin myös hieman karsimaan. Lentäjät pääsivät kuitenkin esittämään ns. matalan sään ohjelman. Iltapäivää kohti pilvikorkeus nousi ja tuolloin voitiin suorittaa jo keskisään ohjelmien lentoesitykset. Flygdagin päätähti oli Yhdysvaltain ilmavoimien strateginen Boeing B-52H Stratofortress -pommikone, joka suoritti ylilennon heti avausseremonian jälkeen. Kahdeksanmoottorisen pommikoneen vastaanottivat Ruotsin ilmavoimien Gripeniä sekä Suomen ilmavoimien F/A-18 Hornet-hävittäjä. Ruotsin ilmavoimien komentajan, kenraalimajuri Carl-Johan Edströmin vieraana oli USA:n Euroopan ja Afrikan ilmavoimien komentaja, kenraali James B. Hecker. Stratofortressin ylilentoa seurasi kahden Royal Air Forcen Eurofighter Typhoon -hävittäjän ylilento, joita tuki operaation aikana Flightradar24-lennonseurantapalvelun mukaan RAF:n Airbus A330-243 MRTT Voyager KC2 -ilmatankkauskone. Sitä ei kuitenkaan nähty tapahtuma-alueen yllä. Illansuussa päätähti B-52H suoritti yllättäen vielä toisenkin ylilennon. Suomen ilmavoimat olivat näkyvästi esillä myös avauksen jälkeen, sillä Uppsalassa nähtiin kapteeni Aleksi Ritvoksen Hornet-soolo soihtuineen sekä Midnight Hawks -taitolentoryhmä. Niiden esitykset kuuluivat päivän parhaimpiin. Yleisö arvosti myös Midnight Hawksin kuuluttajan, kapteeni Ville Kirijatshenkon ruotsinkielistä selostusta. Midnight Hawksin johtokone lensi erikoisteippauksin, jotka korostivat ryhmän 25-vuotista historiaa. Midnight Hawks -nimi otettiin käyttöön Oulun Tour de Sky -lentonäytöksessä vuonna 1997. Ruotsin ilmavoimien kalustosta taivaalla nähtiin odotetusti uusi ensilinjan hävittäjä Saab 39E Gripen, joka oli mukana myös Suomen HX-hankkeessa. Muusta kalustosta lentonäytöksessä nähtiin mm. Saab 39C Gripen, Saab SK 60A -koulukone, Lockheed TP 84 Hercules- kuljetuskone sekä Sikorsky HKP 16A Black Hawk -helikopteri. Lentokonevalmistaja Saabin pitkä historia näkyi tapahtumassa odotetusti, sillä esityslinjalla nähtiin Viggen, Draken, Lansen ja ensimmäinen ruotsalainen suihkuhävittäjä Tunnan sekä Team 50 Saab Safir -koneilla. Muita historiallisia konetyyppejä taivaalla olivat mm. P-51D Mustang sekä Supermarine Spitfire. Ruotsalaisvalmistaja Saabin uusinta siviili-ilmailun suorituskykyä taivaalla esittelivät kaksi metsäpalojen sammutustoiminnan Air Tractor AT-802A Fire Boss -sammutuslentokonetta. Muista siviilipuolen toimijoista mukana olivat myös Ruotsin merenkulkulaitos Sjöfartsverket AW139-meripelastushelikopterilla sekä Svensk ambulansflyg PC-24 -koneellaan. Ruotsin ilmavoimien päälentonäytöksellä on kolme tarkoitusta: uuden henkilökunnan rekrytointi esittelemällä tarjolla olevia ammatteja ilmavoimissa, suorituskykyjen esittely mukaanlukien kyvykkyydet kansainvälisten kumppanien ja siviiliviranomaisten kanssa sekä lentonäytös veronmaksajille ja kansalaisille. Lento-ohjelman lisäksi alueelle oli koottu laaja maanäyttely, jossa oli esillä kaikki Ruotsin ilmavoimien tällä hetkellä käytössä olevat ilma-alustyypit. Esillä olivat mm. Gulfstream S 102B Korpen -tiedustelukone, Ruotsin ilmavoimien Saab 340 -kone sekä saman koneen ilmavalvontaversio Argus. Maanäyttelyssä nähtiin myös Saksan ilmavoimien Luftwaffen Panavia Tornado sekä Eurofighter Typhoon. Lisäksi maanäyttelyssä esiteltiin laajasti Ruotsin maavoimien kalustoa. Ruotsin ilmavoimat kertoi näytöksen järjestämisen kustannuksiksi noin 12 miljoonaa kruunua eli noin 1,1 miljoonaa euroa. Tapahtumassa työskenteli noin 2000 henkeä puolustusvoimista sekä muilta viranomaisilta ja vapaaehtoisia. Lentonäytöstapahtuma oli kävijöille ilmainen pysäköinti mukaanlukien. Pysäköintipaikkoja oli käytettävissä noin 30 000 kappaletta. Yleisön siirtymistä edesauttoi lisäksi 17 nivelbussia, jotka kuljettivat katsojia ilmaiseksi Uppsalan keskustasta näytösalueelle. Ruotsin päälentonäytöksen järjestämisvastuu kiertää vuosittain eri lennostojen välillä. Uppsalassa näytös järjestettiin edellisen kerran vuonna 2018. Ensi vuoden näytös järjestetään Linköpingissä ja Uppsalaan palataan Ruotsin ilmavoimien 100-vuotisjuhlavuonna 2026. HK
|
|||