Boeingin liikennekoneyksikön johtaja Ray Conner ja Ryanairin toimitusjohtaja Michael O´Leary allekirjoittivat sopimuksen New Yorkin maineikkaassa Waldorf Astoria -hotellissa 19. maaliskuuta 2013. Tilauksen myötä Ryanair ostaa hovihankkijaltaan Boeingilta 175 uuden sukupolven 737-800-konetta.
”Ryanairin tilaus on erinomainen osoitus uuden sukupolven 737-koneiden tuomasta lisäarvosta. Olemme ylpeitä 737NG:n tehokkuudesta ja luotettavuudesta tämän päivän kapearunkomarkkinoilla. Yhteistyömme Ryanairin kanssa on ollut tärkeää kaikille Boeingilla ja ylpeydellä näemme sen jatkuvan tulevina vuosina”, iloitsee Ray Conner.
Boeing myi Ryanairille lähes kaikki loput 737NG-koneet joita linjastolta tuotetaan ennen uuden MAX-sarjan tuotannon aloittamista. Uudet koneet ovat tärkeä kilpailutekijä Ryanairille. Yhtiön laivaston iäksi tavoitellaan 4-5 vuotta, joka tuo teknistä luotettavuutta ja mahdollistaa kasvun. Samanaikaisesti Ryanair nousee myös yhdeksi maailman suurimmaksi käytettyjen lentokoneiden kauppiaaksi. O’Leary painottaa yhtiön ostavan vain koneita, joita se haluaa itsekin käyttää. ”Ryanair on ylpeä ostaessaan Boeing 737-800 -koneita, jotka ovat olleet yhtiön kulmakivi ja luoneet sen menestyksen luotettavuudellaan. Uusien koneiden myötä voimme laskea hintoja entisestään ja nousta suurempaan asemaan eurooppalaisten lentoyhtiöiden hintajohtajana”, hehkutti Michael O´Leary massiivista tilaustaan. Ryanairin mukaan konekaupat luovat jopa 3000 uutta työpaikkaa lentäjille, matkustamohenkilökunnalle sekä tekniikalle yhtiön laajentumisen myötä. Kauppa tukee myös tuhansien Boeingin tehtaiden työntekijöiden tulevaisuutta.
Tärkeä tekijä on tietenkin myös lopullinen hinta. Nyt tilatut koneet toimitetaan 2014-2018 aikana ja sen myötä MAX-koneita voitaisiin ostaa vuosille 2018-2021. Boeingin Conner korosti tilaisuudessa yhtiöiden yhteistyön olevan erinomainen, jopa kaverillinen ja luvassa onkin myöhemmin varmasti myös MAX-kauppoja. Kannattavan kasvun aikaa Lisää kasvua haetaan Italiasta, Puolasta ja Skandinaviasta. ”Mikäli joku kilpailija putoaa pelistä, niin täytämme aukon välittömästi uusilla koneillamme”, toteaa O´Leary. Kaukoliikenne ei hänen mukaansa ole Ryanairille ajankohtainen vielä ainakaan 2-3 vuoteen. ”Lähitulevaisuudessa ei ole luvassa kaukoliikennekauppoja ja valmistajien linjastotkin ovat tukossa. En näe tilaisuutta transatlanttiseen halpalentoyhtiötoimintaan seuraavien 2-3 vuoden aikana”.
|
|||