Erikoiskuljetus vei Finnairin Airbusin Kuusakosken kierrätettäväksi - lentokone tieliikenteessä kiinnosti

erikois_4(Päivittynyt klo 11.16) Finnairin käytöstä poistama Airbus A319 -matkustajakone (OH-LVB) siirrettiin tiistaina 11. toukokuuta erikoiskuljetuksella Helsinki-Vantaan lentoasemalta purettavaksi Kuusakoski Recyclingin Seutulan toimipisteelle. Erikoinen näky tieliikenteessä keräsi paljon ihmisiä kuljetusreitin varrelle ja aiheutti ihmetystä niin pyörälijöissä kuin autoilijoissakin.

 erikois_1Erikoiskuljetuksista tuttu perheyhtiö Mäntylä kuljetti todellista erikoislastia, kun kyydissä oli ensimmäistä kertaa Airbus-matkustajakoneen runko.

Vetoautona toimi Volvo FH16-750  8X4, jossa on 750 hevosvoimaa. Auton vetokyky on yhdistelmän kokonaismassan osalta enintään 205 000 kg.

Airbusin runkoa vedettiin Faymonville Variomax STBZ-8VA -lavetilla, joka 3+5 -akselinen. Tämän yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa nopeudella 50 km/h on 187 000 kg ja 30 km/h nopeudella voidaan vetää jo 197 000 kg. Kyseiset massat ovat käytettävissä kaikkien akseleiden ollessa maassa. Maksimi paino per akseli on kyseisellä lavetilla 16000kg. Koko yhdistelmän omapaino on noin 55 000-57 000 kg riippuen varusteista.

Vaikka lentokone oli lastina erikoinen Mäntylällekin oli kyseisen kuorman paino kuljetettavan kappaleen kokoon nähden huomattavan pieni, kerrotaan erikoiskuljetusyhtiöstä Lentoposti.fi:lle. Ennen kuin lentokoneen siivet irrotettiin rungosta kuljetusta varten arvioi Finnair koneen painavan karkealla arviolla noin 25 000 kg.

Tiistai-iltana Helsinki-Vantaan lentoasemalta viimeiselle matkalleen lähtenyt Finnairin Airbus A319 (OH-LVB) kiinnosti ihmisiä ja mediaa. Reitin varrella oli paljon erikoiskuljetusta seuraamaan saapuneita, mutta myös tilanteesta yllättyneitä pyörälijöitä ja autoilijoita.

erikois_2Suomen eniten kuvatuksi metalliromuksikin sanottua erikoiskuljetusta seurasi mm. Ilta-Sanomien kuvausauto, joka lähetti kuljetuksen suorana lähetyksenä sekä YLE:n liikenteessä erikoisesti ja luovasti liikkunut toimittajan ja kuvaajan auto.

Luonnollisesti myös Lentoposti.fi:llä oli reitin varrella valokuvaajia ikuistamassa Finnairin ensimmäisen Suomessa kierrätetyn Airbus-koneen matkaa lopulliseen purkuun.

erikois_5Kyseinen erikoiskuljetus yllätti myös monet tiellä liikkujat. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Suomen tieliikenteessä kulkee näin suuren matkustajalentokoneen runko.

Useat pyöräilijät ja satunnaiset ulkoilijat pysähtyivät kuvaamaan ja seuraamaan lentokoneen rungon matkaa. Myös autoilijat pysähtelivät ja nousivat autoistaan kuvaamaan erikoista kohtaamistaan tieliikenteessä.

erikois_6Erikoiskuljetuksen matka eteni ongelmitta Helsinki-Vantaan lentoasemalta reitillä Turbiinitie-Tikkurilantie-Katriinantie-Hanskalliontie.

Käytetty reitti ja aikataulu mahdollistivat erikoiskuljetuksen etenimisen suoraviivaisesti aina Tikkurilantien ja Katriinantien risteykseen. Siellä edessä oli jyrkempi mutka, jossa jouduttiin suunnitellusti vekslamaan pitkän kuorman takia.

erikois_7Viimeiset muutamat sadat metrit entinen Airbus A319 kulki tottuneesti nokka menosuuntaan, kun erikoiskuljetus peruutti Katriinantieltä Hanskalliontielle ja edelleen sisään Kuusakosken  toimipisteen portista.

Lentokoneen rungon purku pienemmiksi osiksi alkaa lähipäivinä tai mahdollisesti jo tänään keskiviikkona 12. toukokuuta.

erikois_8Pienempiin osiin pilkottu lentokone siirretään tämän jälkeen Kuusakosken Heinolan toimipisteelle, jossa siitä lopulta sulatetaan alumiiniharkkoja. Ne myydään aikanaan asiakkaille uusien tuotteiden raaka-aineiksi.

Kuusakoski Recyclingin Vantaan toimipisteen portilla olevassa kyltissä lukee tarjolla olevan kierrätyspalvelu sähkölaitteille, elektroniikkalaitteille ja autoille. Nähtäväksi jää lisätäänkö kylttiin tämän kierrätyshankkeen jälkeen myös tieto lentokoneista. MH

 

erikois_3 erikois_9







 



erikois_10erikois_11

 

 

 

 

 


Päivitys kello 11.16: Lisätty tieto vetokalustosta ja Mäntylän haastattelu.

Lue myös aiemmat uutisemme Finnairin Airbus-lentokoneiden kierrätyshankkeesta: