Finavia pilotoi virtuaalista kiinan ja venäjän kielten tulkkauspalvelua

Helsinki_Airport_Tulka_5Finavia pilotoi virtuaalista kiinan ja venäjän kielten tulkkauspalvelua Helsinki-Vantaan ja Rovaniemen lentoasemillaan. Digitaalisten tulkkien avulla matkustajat ja kenttien palveluntarjoajat ylittävät nopeasti ja kätevästi mahdollisen kielimuurin.

Suomalainen mobiilitulkkauspalvelu Túlka ja Suomen lentokenttäverkostoa operoiva Finavia ovat aloittaneet yhteisen kokeilujakson Suomen päälentoasemalla Helsinki-Vantaalla sekä joulupukin virallisella lentokentällä Rovaniemellä.

Kiinalais- ja venäläismatkustajien määrät ovat olleet kasvussa. Vuonna 2016 Helsinki-Vantaalla vieraili 321 406 kiinalaismatkustajaa. Venäläisiä matkustajia lentoasemalla oli 145 129. Helsinki-Vantaan lentokentällä onkin viime vuosina kiinnitetty erityistä huomiota suomen-, ruotsin- ja englanninkielisten palveluiden lisäksi kiinankielisiin opasteisiin ja palveluihin.

Lentoasemien myymälöiden ja muiden palveluiden henkilökunta testaa tulkkauspalvelua tablettitietokoneiden avulla erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa erityisesti kiinan- ja venäjänkielisten asiakkaidensa parissa.

 "Finavia pyrkii jatkuvasti tarjoamaan asiakkailleen innovatiivisia maailmanluokan palveluita. Tulkan avulla saamme ammattitulkin paikalle mobiilisti äänen ja kuvan muodossa jopa muutamassa sekunnissa", kertoo Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heikki Koski Finaviasta.

Yhteistyöpilotin tavoitteena on todentaa tulkkausavun käytöllä saatavat hyödyt lentoasemien matkustajien ja palveluntarjoajien välillä. Kokeilussa seurataan erityisesti asiakaspalvelukokemuksen vaikutuksia asiakkaiden määrään ja kaupankäynnin vilkastumiseen.

Túlkan mukaan mobiilitulkkaus on joustava tapa saada tulkkausta yllättävissä kielimuuritilanteissa. Palvelun avulla saa videoyhteyden Túlkan omiin ja kumppaneiden ammattitulkkeihin ja keskimääräinen vastausviive on vain 25 sekuntia. Túlkan Premium-palvelu on  asioimistulkkauksen tasoista tulkkausta, joka on suunniteltu viranomaisten ja yritysten tarpeisiin.

Túlka-pilotissa ovat mukana Budget-Avis, Vantaan Taxi, World of Delights Helsinki, Marimekko, Iittala, WDFG Helsinki, Finavian Helsinki-Vantaan Customer Service -yksikkö ja Rovaniemen lentoasema.

Pilotti alkoi heinäkuussa ja jatkuu vuoden 2017 loppupuolelle. Päätökset mahdollisesta jatkosta tehdään kokeilujakson jälkeen.

Lue myös: