Flybe ja Finnair ovat sopineet yhteisyrityksensä Flybe Nordicin omistuksen uudelleenjärjestelystä, ja Flybe on sopinut myyvänsä omistamansa Flybe Nordicin osakkeet mahdolliselle uudelle enemmistöomistajalle tai Finnairille yhden euron kauppahintaan. Osakkeiden myynnin ehtona on kilpailuviranomaisten hyväksyntä. Flybe Nordic omistaa kokonaan suomalaisen tytäryhtiönsä ja alueellisen lentämisen operoinnista vastaavan Flybe Finlandin osakekannan. Finnair alkaa nyt kartoittaa vaihtoehtoja Flybe Finlandin alueellisen lentotoiminnan jatkamiseen kustannustehokkaalla liiketoimintamallilla ja Flybe Nordicin uudella omistusrakenteella. Vaihtoehtoihin kuuluu mahdollinen uusi enemmistöomistaja Flybe Nordiciin. Finnair ja Flybe aloittivat yhteistyönsä vuonna 2011, jolloin yhtiöt perustivat Flybe Nordic -yhteisyrityksen, josta Flybe omistaa 60 prosenttia ja Finnair 40 prosenttia. Yhtiöt ovat jo jonkin aikaa keskustelleet Flybe Finlandin uudelleenjärjestely- ja kustannussäästöstrategiasta, mutta eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen kannattavuusongelmien ratkaisukeinoista. Siksi yhtiöt ovat nyt allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaan Flybe irtautuu Flybe Nordicista vuoden 2014 loppuun mennessä, edellyttäen että kilpailuviranomaiset hyväksyvät järjestelyn. Flybe Finlandin operatiivinen toiminta ja lennot jatkuvat normaalisti. "Yhteisyrityksemme taloudellinen menestys ei ole kehittynyt osakkeenomistajien odotusten mukaisesti. Emme ole päässeet yhteiseen näkemykseen kannattavuusongelmien ratkaisusta, joten olemme päättäneet lopettaa yhteistyön", sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo. "Finnairin tavoitteena on löytää uusi enemmistöomistaja ja liiketoimintamalli, joka mahdollistaa alueellisen lentämisen kehittämisen taloudellisesti kestävällä tavalla". Flybe Finland operoi tällä hetkellä Finnairin puolesta lentoja Helsingistä useisiin kotimaan ja Euroopan kohteisiin sopimuslentämisenä. Lisäksi Flybe Finland lentää omalla riskillään viiteen kotimaan kohteeseen sekä Tarttoon Virossa ja Norrköpingiin Ruotsissa. Flybe Finland aloitti codeshare-lentojen operoimisen elokuussa 2011 ATR 72 -koneilla ja kahdella Embraer 170 -koneella. Lokakuun 28. päivä vuonna 2012 yhteistyö laajeni koskemaan Euroopan liikennettä Embraer 190 -koneilla sopimuslentoina, ja Flybe Finland on sittemmin operoinut noin kolmasosaa Finnairin Euroopan liikenteestä. Vielä vuonna 2011 Flybe Nordic nähtiin syöttöliikenteen tehokkaana operaattorina ja tuotantoalustana. Tuolloin Finnairia luotsasi toimitusjohtaja Mika Vehviläinen. Finnairilla on taseessa vuonna 2011 Flybe Finlandille annettu 9,9 miljoonan euron pääomalaina. Yhtiön omistamien Flybe Nordic AB:n osakkeiden arvo on toteutuneiden tappioiden seurauksena kirjattu konsernissa nollaan. Finnair on aiemminkin käyttänyt alihankintaa tai tytäryhtiöitä syöttölentojen operaattorina. Historiassa lentoja ovat operoineet Finnaviation, Karair, Air Botnia, Aero, Finncomm ja viimeisimpänä Flybe Finland. Osa toimijoista on päätynyt lopulta kiinteästi emoyhtiöön tai ne on ostanut ulkopuolinen toimija.
|
|||