Ilmavoimat poistaa Valmet L-70 Vinka -koneet käytöstä 1.9. - koelentäjä Jyrki Laukkanen Vinkan ohjaimissa

VN_LaukkanenValmet L-70 Vinka -alkeiskoulukoneet poistuvat Ilmavoimien käytöstä 1. syyskuuta 2022. Vuonna 1980 Ilmavoimien käyttöönottamat suomalaisvalmisteiset Vinkat palvelivat lentokoulutuskäytössä yli 40 vuotta. Jäähyväistilaisuus järjestettiin Tikkakoskella Ilmasotakoulussa 31. elokuuta 2022.

Ilmavoimien ohjaajaoppilaat lensivät ensimmäiset yksinlentonsa sekä tyyppi- ja suunnistuslennot Valmet L-70 Vinka -alkeiskoulukoneilla yli 40 vuoden ajan. Koneilla on annettu lisäksi pimeälento-, mittarilento ja taitolentokoulutusta. Vinka-koneiden ohjaimissa ovat ottaneet ensiaskeleita käytännössä kaikki Puolustusvoimien sekä Rajavartiolaitoksen lentokone- ja helikopteriohjaajat.

VN_VN22_saapuuViimeisellä virallisella Vinka-lennolla ohjaimissa oli ilmavoimien entinen koelentäjä insinöörieverstiluutnantti  (evp) Jyrki Laukkanen. Samalla sulkeutui yksi merkittävä pitkälti yli 40-vuotinen ympyrä, sillä Laukkanen toimi konetyypin kehityshankeprojektissa koelentäjänä 70-luvun alusta lähtien. Laukkanen vietti 80-vuotisjuhlapäiväänsä elokuussa 2022 Kymin lentopaikalla.

Viisi Valmet L-70 Vinka -konetta nousi konetyypin viimeiselle Ilmavoimien palveluksessa tapahtuvalle lentotehtävälle Tikkakoskelta 31. elokuuta 2022. Neljän koneen osastosta taitolentoesityksen tilaisuudessa suoritti VN-30. Vinka-koneiden jäähyväistilaisuudessa nähtiin myös uuden Grob G 115E -alkeiskoulukoneen taitolentoesitys.

VN_HerranneViidennessä Vinka VN-21 -koneessa ohjaajina toimivat ilmavoimien kapteeni Juho Sirola sekä entinen koelentäjä Jyrki Laukkanen, jolla oli lentokokemusta yli 2100 lentotuntia Vinka-koneilla. VN-21 laskeutui noin 27 minuutin lennon päätteeksi Tikkakoskelle kello 15.37 ja sai pelastusajoneuvoilta juhlallisen vesisuihkutervehdyksen.

Tämän jälkeen molemmat ohjaajat ilmoittautuivat Ilmavoimien esikuntapäällikkö prikaatikenraali Timo Herraselle. Yli 40-vuotisen palveluksen aikana Vinka-koneilla lennettiin kaikkiaan 197 600 lentotuntia.

LEKO70_1

Valmet L-70 Vinka -alkeiskoulukoneen suunnitteluhanke käynnistyi vuonna 1971 ja prototyyppi LEKO-70 teki ensilennon 1. heinäkuuta 1975. Tuolloin Jyrki Laukkanen istui Saab Safir -seurantakoneessa, kun ensimmäisen koelennon suoritti Paavo Janhunen. Laukkanen lensi oman ensimmäisen lentonsa LEKO-70 -koelentokoneella kaksi päivää myöhemmin. Hänen panoksensa konetyypin kehittämisessä oli merkittävä ja Laukkaselle kertyi LEKO-70 -koneella 443 lentotuntia.

LEKO70_2Ensimmäinen sarjavalmisteinen Vinka VN-1 nousi ilmaan 29. joulukuuta 1979. Koneen ohjaimissa oli luonnollisesti Jyrki Laukkanen, jonka osaamista tarvittiin edelleen myös sarjatuotantokoneiden kehittämisessä. Ilmavoimien käyttöön Vinkat tulivat Kauhavalla vuonna 1980.

"Vinka saatiin lopulta valmiiksi vuoden 1980 aikana. Olin henkilökohtaisesti tyytyväinen sitkeään työhöni Vinkan kehittämisessä hyväksi koneeksi", kertoi Laukkanen Lentäjä Laukkanen -kirjassa.

VN_JyrkiLaukkanen_OHVAA"Koneen valmistaja Valmet halusi, että tuotantosarjan ensimmäinen Vinka lentää 1970-luvun puolella. Joulukuussa 1979 tehtiin pitkää päivää, jotta ehtisimme lentää ensilennon ennen vuodenvaihdetta. Kaikki saatiin valmiiksi, ja lensimme VN-1:n ensilennon Kuoreveden Hallissa pimeässä ja sumuisessa säässä 29. joulukuuta", kertoi Laukkanen jäähyväistilaisuudessa.

VN-koneita hankittiin kaikkiaan 30 ja ne valmistettiin vuosina 1979-1982. Vinkoista kaksi menetettiin onnettomuuksissa. Ilmavoimat korvasi Suomessa kehitetyllä Vinkalla aiemmin käytössä olleet Saab 91D Safirit. Ne poistuivat käytöstä vuonna 1982. Suomessa lentää edelleen ilmavoimien entisiä Safir-koneita mm. Woikoski Safirs -osastolentoryhmässä.

VN_ja_GO3Vinka-koneisiin on pitkän palvelushistorian aikana tehty monenlaisia rakennevahvistustöitä ja muita modifikaatioita. Vuonna 2002 koneet saivat Garmin GNS 430 -avioniikkajärjestelmän. Alunperin Vinka-koneiden runkokohtainen elinikä oli 5 000 lentotuntia, jota nostettiin elinikämodifikaatiolla 7000-7100 lentotuntiin. Osa koneista on poikkeusluvalla lentänyt tätäkin enemmän.

Nyt käytöstä poistuvan Valmet L-70 Vinka-kaluston ilmavoimat on korvannut VX-hankkeessa, jossa hankittiin vuonna 2016 Grob G 115E -alkeiskoulukoneita. Nyt nämä 28 Grob-konetta ottavat siirtymäajan jälkeen päävastuun ilmavoimien lentokouluksessa alkeiskoulukoneena. Näitä GO-koneita ilmavoimilla on käytössä tällä hetkellä kuusi kappaletta.

vinka_ilmavoimatPuolustusvoimat myy käytöstä poistettuja Valmet Vinka L-70 -alkeiskoulukoneita huutokaupalla, joka käynnistyi ensimmäisten koneyksilöiden osalta heinäkuussa 2022. Ilmavoimat on kertonut myyvänsä noin 15 Vinkaa.

Osa Vinka-koneista on luovutettu myös opetuskäyttöön. Yksi Vinka on esillä Kauhavan Lentokonepuistossa, joka oli niiden kotitukikohtana ennen kuin vuonna 2005 kaikki Vinkat siirrettiin Kauhavalta Tikkakoskelle yhdessä lentoreserviupseerikurssin koulutustoimintojen kanssa. MH, KP

Valmet L-70 Vinka – tekniset tiedot
Siipien kärkiväli: 9,36 m  ILMAV_Vinkat_20200731
Pituus: 7,50 m 
Korkeus: 2,80 m 
Tyhjäpaino: 792 kg 
Suurin lentopaino: 1250 kg
Rakenne: kokometallirakenne
Voimalaite: nelisylinterinen Lycoming AEIO-360-A1B6 -mäntämoottori (149 kW / 200 hv) 
Matkanopeus: 200 km/h (75 % teholla 1500 metrin lentokorkeudessa) 
Lakikorkeus: 3000 m 
Varustus: Perusmittarilentovarustus sekä Garmin GNS 430 GPS / COMM / VOR / ILS -yhdistelmälaite suunnistusta ja radioliikennettä varten.

Päivitys kello 18.11: Lisätty Laukkasen kommentti jäähyväistilaisuudesta sekä hänen lentotuntinsa Vinka-koneilla. Päivitys kello 22.00: Korjattu virheellinen konetyypin rekisteritunnus. 

Lue myös: