Ilmavoimien ohjaajaoppilaat lensivät ensimmäiset yksinlentonsa sekä tyyppi- ja suunnistuslennot Valmet L-70 Vinka -alkeiskoulukoneilla yli 40 vuoden ajan. Koneilla on annettu lisäksi pimeälento-, mittarilento ja taitolentokoulutusta. Vinka-koneiden ohjaimissa ovat ottaneet ensiaskeleita käytännössä kaikki Puolustusvoimien sekä Rajavartiolaitoksen lentokone- ja helikopteriohjaajat.
Viisi Valmet L-70 Vinka -konetta nousi konetyypin viimeiselle Ilmavoimien palveluksessa tapahtuvalle lentotehtävälle Tikkakoskelta 31. elokuuta 2022. Neljän koneen osastosta taitolentoesityksen tilaisuudessa suoritti VN-30. Vinka-koneiden jäähyväistilaisuudessa nähtiin myös uuden Grob G 115E -alkeiskoulukoneen taitolentoesitys.
Tämän jälkeen molemmat ohjaajat ilmoittautuivat Ilmavoimien esikuntapäällikkö prikaatikenraali Timo Herraselle. Yli 40-vuotisen palveluksen aikana Vinka-koneilla lennettiin kaikkiaan 197 600 lentotuntia. Valmet L-70 Vinka -alkeiskoulukoneen suunnitteluhanke käynnistyi vuonna 1971 ja prototyyppi LEKO-70 teki ensilennon 1. heinäkuuta 1975. Tuolloin Jyrki Laukkanen istui Saab Safir -seurantakoneessa, kun ensimmäisen koelennon suoritti Paavo Janhunen. Laukkanen lensi oman ensimmäisen lentonsa LEKO-70 -koelentokoneella kaksi päivää myöhemmin. Hänen panoksensa konetyypin kehittämisessä oli merkittävä ja Laukkaselle kertyi LEKO-70 -koneella 443 lentotuntia.
"Vinka saatiin lopulta valmiiksi vuoden 1980 aikana. Olin henkilökohtaisesti tyytyväinen sitkeään työhöni Vinkan kehittämisessä hyväksi koneeksi", kertoi Laukkanen Lentäjä Laukkanen -kirjassa.
VN-koneita hankittiin kaikkiaan 30 ja ne valmistettiin vuosina 1979-1982. Vinkoista kaksi menetettiin onnettomuuksissa. Ilmavoimat korvasi Suomessa kehitetyllä Vinkalla aiemmin käytössä olleet Saab 91D Safirit. Ne poistuivat käytöstä vuonna 1982. Suomessa lentää edelleen ilmavoimien entisiä Safir-koneita mm. Woikoski Safirs -osastolentoryhmässä.
Nyt käytöstä poistuvan Valmet L-70 Vinka-kaluston ilmavoimat on korvannut VX-hankkeessa, jossa hankittiin vuonna 2016 Grob G 115E -alkeiskoulukoneita. Nyt nämä 28 Grob-konetta ottavat siirtymäajan jälkeen päävastuun ilmavoimien lentokouluksessa alkeiskoulukoneena. Näitä GO-koneita ilmavoimilla on käytössä tällä hetkellä kuusi kappaletta.
Osa Vinka-koneista on luovutettu myös opetuskäyttöön. Yksi Vinka on esillä Kauhavan Lentokonepuistossa, joka oli niiden kotitukikohtana ennen kuin vuonna 2005 kaikki Vinkat siirrettiin Kauhavalta Tikkakoskelle yhdessä lentoreserviupseerikurssin koulutustoimintojen kanssa. MH, KP
Päivitys kello 18.11: Lisätty Laukkasen kommentti jäähyväistilaisuudesta sekä hänen lentotuntinsa Vinka-koneilla. Päivitys kello 22.00: Korjattu virheellinen konetyypin rekisteritunnus. Lue myös:
|
|||