I.V.L. A 22 Hansa (IL-2) -meritiedustelukone 100 vuotta - vanhin Suomessa rakennettu ja säilynyt ilma-alus

IL-2_130918Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin kuuluva  I.V.L. A 22 Hansa (IL-2) (Hansa-Brandenburg W.33) valmistui 100 vuotta sitten. Koneyksilö on vanhin säilynyt Suomessa valmistettu lentokone ja se rakennettiin Suomenlinnassa Ilmailuvoimien Lentokonetehtaalla (I.V.L.).

Ilmailuvoimien Lentokonetehdas valmisti Hansa-koneita Suomenlinnassa saksalaisen lisenssin pohjalta ja vuosina 1922–1926 valmistui yhteensä 120 konetta. Niistä kaksi myytiin Latviaan. Kyseessä oli suurin Suomessa koskaan rakennettu lentokonesarja 1970-luvulla alkunsa saaneisiin PIK-20-koneisiin saakka.

Suomalaiset tekivät koneeseen merkittäviä muutostöitä ja suomalainen tyyppimerkintä koneelle oli I.V.L. A.22 eli ”Ilmailuvoimien Lentokonetehtaan ensimmäinen tuote mallia -22”.

Suomen Ilmailumuseon I-hallissa esillä oleva Hansa valmistui tasan 100 vuotta sitten 15. marraskuuta 1922. Tämä kolmipaikkainen I.V.L. A 22 Hansa (IL-2) (Hansa-Brandenburg W.33) -meritiedustelukone valmistui toisena prototyyppinä. Ensimmäinen koneyksilö valmistui päivää aiemmin, mutta tuhoutui täysin.

Toisena valmistunut koneyksilö joutui onnettomuuteen, jossa se vaurioitui. Tämän seurauksena kone määrättiin vuonna 1927 toistaiseksi säilytettäväksi mahdollisesti perustettavaa lentomuseota varten. Kokonaisuutena se ei kuitenkaan säilynyt, vaan osia käytettiin muihin koneyksilöihin.

IL2_SIM_M016-11407

Vuoden 1932 loppuun käytöstä oli poistettu jo 105 Hansaa ja viimeisen julkisen esiintymisensä konetyyppi teki ilmeisesti Suur-Merijoen lentonäytöksessä 3.8.1935 ja viimeinen lento tapahtui nähtävästi 5.12.1935. Konetyypille sattui 20 onnettomuutta, joissa menehtyi 42 ihmistä.

Ilmailuvarikko luovutti IL-2:n Santahaminan museovaraston Mekaanikkokoulun vastuulle 10.11.1934. Sotien jälkeen esineet siirrettiin Vesivehmaan lentokentälle. Säilytysjakson aikana katosi mm. alkuperäinen potkuri.

Varsinaiset kunnostustyö kännistyivät vuonna 1964, kun Aeron eli nykyisen Finnairin työntekijät hakivat IL-2:n Helsingin lentoasemalle. Aeron Ilmailuopiston 1. lentomekaanikkokurssin oppilaat kunnostivat konetta vuosina 1964–1966. He rakensivat uudelleen mm. kadonneita tai rappeutuneita osia. Vuoden 1969 lentonäytöksen jälkeen koneyksilö siirtyi Tampereen teknilliseen museoon, jonka jälkeen lopulta Suomen Ilmailumuseolle Vantaalle.

Ilmailuvoimien tyypillisiä Hansa-lentoja olivat myös valokuvaus-, tiedustelu- ja koelennot sekä valtioidenväliset lentovierailut. Lisäksi arvioidaan, että Hansa olivat monelle elämän ensimmäinen havainto aidosta lentokoneesta.

Suomen Ilmailumuseo: 100-vuotias Hansa on vanhin säilynyt Suomessa rakennettu lentokone