Finavia on korjannut Jyväskylän kiitotien 12/30 routavaurioita, jotka havaittiin kiitotien kuntotarkastuksessa. Vaurioita havaittiin koko kiitotien alueella sekä rullausteillä. Finavian mukaan pääsyynä vaurioille ovat Suomen haastavat talviolosuhteet. "Eri kokoisia roudan aiheuttamia halkeamia havaittiin koko kiitotien alueella kuntotarkastuksessa. Osa vaurioista oli sellaisia, että päätimme korjata ne välittömästi. Kiitotie on ollut koko ajan operoitavassa kunnossa ja korjaustyöt saadaan päätökseen tämän viikon lopulla", kertoi Finavian tekninen johtaja Henri Hansson Lentoposti.fi:lle. Kiitotien12/30 pinnoitteessa havaittiin pitkittäisiä ja poikittaisia halkeamia, jotka olivat leveydeltään suurimmillaan neljä senttimetriä ja niistä saattoi irrota kiitotielle kiviainesta tai soraa. Vastaavia halkeamia oli myös rullaustiellä eri alueilla. Asematasolta korjausta vaativia halkeamia ei sen sijaan havaittu. Ilmavoimat joutui kiitotievaurioiden takia keskeyttämään Hawk-suihkuharjoituskoneiden sekä F/A-18 Hornet -hävittäjien normaalin operoinnin Jyväskylän lentoasemalta. Myös valmistuvien Hawk-ohjaajien Final 21 -harjoitus peruttiin. Ilmavoimien ratkaisuun on syynä mahdollisesti moottoriin joutuvat vierasesineet. Esimerkiksi Hawkin nokkatelineen rengas voi nostaa kivet moottorin imuaukkoon jolloin edessä voisi olla suuretkin korjaustoimet. Normaaliolosuhteissa ilmavoimat ei ota turhia riskeä, jotka voisivat johtaa ilma-alusten vaurioitumiseen. Normaalisti halkeamakorjauksia tehdään vasta myöhemmin keväällä, mutta Jyväskylän kiitotien vauriot olivat Finavian mukaan kuitenkin tavanomaista laajempia ja työt käynnistettiin heti. "Suomen talvi koettelee lentokenttien infrastruktuuria rankasti. Eritasoiset routavauriot ovat yleisiä, ja niitä voi esiintyä myös peruskorjatulla kiitotiellä. Halkeamakorjauksia tehdään kaikilla lentoasemilla osana normaaleja kunnossapitotehtäviä", jatkaa Finavian Hansson. Kiitotien käyttö oli korjaustoimien aikana rajoitettua, mutta olisi kuitenkin ollut mahdollista mm. sairaankuljetus- ja SAR-lennoille. Torstai-iltapäivänä 18. maaliskuuta kiitotie oli suljettu korjaustoimien ajaksi puolille päivin perjantaita 19. maaliskuuta saakka. Finavia toteutti korjaustoimet todennäköisesti pikipaikkauksilla ja lopulliset vauriot ja mahdolliset lisäkorjaustarpeet selviävät roudan ja lumien sulamisen myötä. Ilmavoimat, Finavia ja muut keskeiset toimijat tarkastelevat kiitotiekorjausten tilannetta perjantain 19. maaliskuuta aikana. Tämän hetkisen tiedon mukaan 12. maaliskuuta ilmoitettu varoitus kiitotien halkeamista olisi päättymässä perjantai-illan aikana. Jyväskylän kiitotie oli peruskorjattu kesällä 2020. Kyseisiä routavaurioiden aiheuttamia halkeamia esiintyi peruskorjatuilla alueilla. Finavian hallinnoimien alueiden osalta peruskorjauksen toteutti useampi eri urakoitsija ja palveluntuottaja lentokenttäyhtiön toimeksiannosta. Ilmavoimien Tikkakosken tukikohdan puolisten rullausteiden kunnosta vastaa puolestaan Senaatti-kiinteistöt. Peruskorjaushanke toteutettiin normaalein työmenelmin eli käytössä ei ollut aikaisemmasta kokemuksesta poikkeavia ratkaisuja. Matkustajalentoliikenteen väheneminen ei ole Finavian mukaan vaikuttanut kunnossapitotyöhön Jyväskylässä eikä siten olisi vaikuttanut vaurioiden syntymiseen. Merkittävä osa Jyväskylän lentoaseman liikenteestä on sotilasilmailua, koska se on ilmavoimien ilmasotakoulun kotitukikohta. Pääsääntöinen lentoliikenne on siis Hawkien ja Vinka-koneiden operaatioita. Tällä hetkellä Finnairille lentoja operoiva osaomistusyhtiö Norra lentää Jyväskylään vain kahdesti viikossa. Kyseessä on kolmioreitti Helsingistä Jyväskylän kautta Kajaaniin. Reittiä lennetään eri päivinä eri suuntiin. Lentoliikennealueella on säästötoimien seurauksena ollut suljettuna pääosin kaupallisen lentoliikenteen käyttämä kiitotielle 30 johtava rullaustie. Tällä hetkellä se olisi avautumassa maaliskuun lopussa. Kaupallinen lentoliikenne voi hiljaisena aikana rullata kiitotietä pitkin lähtöpaikalle. Lue myös:
|
|||