Muutosten myötä kuluttajille tulee aiempaa parempi peruutusoikeus sekä mahdollisuus hakea korvausta lomanautinnon menetyksestä. Taustalla on vuodenvaihteessa mukaan lainsäädäntöön otettu EU:n matkapakettidirektiivi. Se myötä saatetaan alaa koskevat säännökset ajan tasalle ja vastaamaan verkkokaupan kehittymisen myötä muuttuneita matkailumarkkinoita. Kuluttajien kannalta muutokset vaikuttavat 1 heinäkuuta 2018 jälkeen varattaviin matkoihin. Kilpailu- ja Kuluttajaviraston mukaan vanha lainsäädäntö kulkee uuden rinnalla melko pitkään, sillä esimerkiksi keväällä 2018 talveksi 2019 varattuun matkaan sovelletaan vielä vanhaa valmismatkalakia. Oikeusministeriön mukaan muutoksella pyritään saattamaan samoilla markkinoilla samantyyppisiä palveluyhdistelmiä tarjoavat elinkeinonharjoittajat kilpailullisesti tasa-arvoiseen asemaan. Valmismatkalain korvaava uusi laki matkapalveluyhdistelmistä koskee tilanteita, joissa kuluttaja ostaa yhteishintaan kuljetuksen (esimerkiksi lennot) ja majoituksen tai muun lisäpalvelun (esimerkiksi autonvuokrauksen tai retken). Tällöin kyseessä on niin sanottu matkapaketti, joka korvaa entisen valmismatka-termin. Lentomatkustajia korvausasioissa auttava AirHelp näkee, että muutos vahvistaa kuluttajanoikeuksia huomattavasti. Lakiasioista yhtiössä vastaavan Christian Nielsenin mukaan uudistuksen myötä matkanjärjestäjien ja muiden palveluntarjoajien velvoitteet lisääntyvät aivan uudelle tasolle. Yhtiön mukaan valmismatkalain korvaaminen uudella matkapakettilailla vähentää EU-alueen kuluttajille aiheutuvia kustannuksia noin 430 miljoonalla eurolla vuodessa. ”Järjestäjä on velvollinen avustamaan vaikeuksissa olevaa matkustajaa, esimerkiksi silloin, kun tämä tarvitsee terveydenhuoltoa. Kuluttaja on oikeutettu rahat takaisin -takuuseen ja kotiinpalautukseen esimerkiksi tapauksissa, joissa paketin järjestäjä joutuu konkurssiin.” Lue myös aikaisempi uutisemme matkapakettilaista:
|
|||