Mil Mi-8P HS-6 -helikopteri siirrettiin Hämeenlinnaan - näytteillä kauppakeskus Tuulosen kokoelmissa

IMG-20210505-WA0015Ilmavoimien entinen Mil Mi-8P HS-6 -helikopteri siirrettiin lavettikuljetuksella Vesivehmaalta Päijät-Hämeen ilmailumuseon edustalta Hämeenlinnan Tuulokseen. Helikopteri asetettiin näytteille kauppakeskus Tuulosen edustalle, jossa se täydentää jo viidentenä ilma-aluksena ilmailuhistoriallista kokoelmaa.

IMG-20210505-WA0013HS-6:n siirtoa valmisteltiin Vesivehmaalla jo huhtikuun aikana, kun helikopteria purettiin siirtoa varten. Valmisteluja tehtiin myös Tuulosessa, jossa helikopterille valettiin betoninen laskupaikka.

HS-6:n palvelusura päättyi 11. tammikuuta 2007 Utissa järjestetyssä jäähyväistilaisuudessa. Sitä seurasi siirtolento Helsinki-Vantaalle ja luovutus Suomen ilmailumuseolle vielä saman päivän aikana. Tämän jälkeen helikopteri on ollut varastoituna Suomen Ilmailumuseolla Vantaalla sekä Helsinki-Vantaan lentoaseman hallissa.

HS6_vesivehmaallaVuonna 2014 helikopteri siirrettiin Vesivehmaalle, jossa se on ollut varastoituna Päijät-Hämeen Ilmailumuseon piha-alueella.

Puolustusvoimat on luovuttanut HS-6 -helikopterin Hanssin-Jukan Perinneyhdistyksen haltuun ja keskiviikkona 5. toukokuuta helikopteri matkasi Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksen 3. Logistiikkarykmentin lavettikuljetuksella kauppakeskus Tuuloseen.

HS-6_050521c

Siirtohankkeessa olivat mukana myös Ilmailumuseoyhdistys, Utin Ilmakilta, Lahden Ilmasilta ja Hanssin-Jukan Perinneyhdistys. Nostotoimet suorittivat Tonttilan Nosto ja Kuljetus Oy sekä ja Nosto ja Asennus Passila Oy.

Hanssin-Jukan Perinneyhdistys aikoo pitää helikopterista Tuulosessa hyvää huolta sekä suorittaa sille entisöintiä yhdessä Ilmailumuseoyhdistyksen kanssa.

HS-6 liittyiIMG-20210505-WA0022 Tuulosen kokoelmiin viidentenä ilma-aluksena.

Aiemmat kokoelmaan kuuluvat koneet ovat sisätiloissa esillä olevat Douglas DC-2 ja Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz. Ulkosalla HS-6:n seurana ovat Saab 35FS Draken ja Mikoyan-Gurevich MiG-21bis -hävittäjät. Ne toimivat ilmavoimien torjuntahävittäjinä ennen nykyisiä F/A-18 Hornet-monitoimihävittäjiä. 

Tuulosen kokoelmissa on lisäksi Ilmavoimien Hawk - suihkuharjoituskoneen runko entisestä HW-338-koneesta.

Ilmavoimien käyttöön tammikuussa 1978 saapunut HS-6 edustaa helikopterityypin matkustajaversiota.  Suomeen hankittiin vuosina 1978-1983 kaikkiaan kymmenen Mi-8 -helikopteria ilmavoimien ja Rajavartiolaitoksen käyttöön. Yksi Mi-8 on menetetettiin Rajavartiolaitoksen käytössä, kun HS-12 tuhoutui lentoturmassa vuonna 1982.

IMG-20210505-WA0020Kaikki kopterit siirrettiin kuljetuslentolaivueeseen ja vuonna 1997 helikopterit siirrettiin maavoimille. Rajavartiolaitos korvasi Mi-8 -helikopterit nykisillä Super Pumilla ja maavoimat hankki tilalle NH90 -helikoptereita. Kaksi viimeistä Mi-8 -helikopteria lahjoitettiin Unkarille vuonna 2011.

Lähes 30-vuotisen palveluksen aikana HS-6 ehti osallistua mm. autolautta Estonian pelastustöihin vuonna 1994.

IMG-20210505-WA0014Kopteri miehistöineen on kunnostautunut ilmailuhistorian parissa aiemminkin, sillä vuonna 1996 se nosti de Havilland Vampire -suihkukoneen Helsinki-Vantaan lentoaseman Finnairin Tekniikan alueelta ja siirsi sen Suomen Ilmailumuseolle vuonna 1996.

Taustalla on myös yksi pakkolasku, joka tapahtui vuonna 1997 Mätsälän läheisyydessä lintutörmäyksen jälkeen. Tuolloin kyydissä olivat mm. presidentti Martti Ahtisaari puolisoineen.

Ilmailumuseoyhdistyksen mukaan Suomessa on edelleen seitsemän Mi-8 -helikopteria.

IMG-20210505-WA0021Tikkakosken Ilmavoimamuseon kokoelmisssa on HS-1, Karjalan Prikaatissa toimii harjoituskoneena HS-2, Kouvolassa lentokoneemekaanikkojen opetuskoneena toimii HS-3. Lappeenrannan Karjalan ilmailumuseon kokoelmissa on HS-4, Vesivehmaalla Päijät-Hämeen Ilmailumuseon kokoelmissa on HS-5 ja Kouvolan seudun ammattiopisto KSAOn käytössä on lisäksi HS-14.

Näistä HS-5 ja Tuuloseen esille laitettava HS-6 ovat matkustajaversioita. Muut jäljellä olevat ovat Mi-8T -kuljetushelikoptereita. MH, HK

Päivitys 6.5. Kello 08.05: korjattu HS-14 nykyinen sijainti

Lue myös: