Norwegian julkisti 27. huhtikuuta sijoittajille suunnatun esitelmän, jossa yhtiö arvioi koronaviruspandemian vaikutuksia sen liiketoimintaan. Vaikutukset lentoliikenteeseen maailmanlaajuisesti ovat valtavat. Lentoliikenteen kysyntä on kadonnut ja noin 75 prosenttia maailman lentoyhtiöiden kapearunkolaivastoista on jäänyt maahan. Valtaosa eli 95 prosenttia Norwegianinkin lennoista on peruttu ja 80 prosenttia yhtiön työntekijöistä eli 7650 työntekijää on lomautettu tai irtisanottu. Nykyisiä operaatioita yhtiö tekee vain 200 työntekijän voimin. Ennen koronaviruspandemian vaikutuksia Norwegian oli saanut tehtyä mittavia toimenpiteitä ja palauttanut yhtiön tekemään voittoa. Vuoden 2020 tuloksesta odotettiin jo voitollista, mutta pandemia muutti suuntaa radikaalisti. Norwegian järjestelee parhaillaan omistustaan ja velkojaan, jotta se saisi täytettyä luvan valtion avun ehdot. Norja on luvannut ehtojen täyttyessä kolmessa osassa valtionapua kolme miljardia Norjan kruunua eli noin 260-270 miljoonaa euroa. Vaikka nämä ehdot täyttyisivät on yhtiöllä silti merkittäviä velvoitteita mm. lentokoneiden leasingmaksuista. Tehtyjen toimien ansiosta Norwegian kuukausittaiset kulut ovat putoavat 26-43 miljoonaan euroon kesäkuuhun 2020 mennessä.
Norwegian arvioi laivastonsa lepäävän maassa pääosin kevääseen 2021 saakka. Nyt ainoastaan seitsemän Norwegianin kapearunkokonetta lentää Norjassa valtion tukemaa liikennettä. Tilanteen odotetaan pysyvän sellaisena maaliskuun 2021 loppuun saakka. Huhtikuussa 2021 alkaisi käynnistysvaihe, jolloin myös laajarunkokoneet tulisivat mukaan operaatioihin. Uusi normaali on määrä saavuttaa vasta tammikuussa 2022. Kysynnän vilkastuessa operaatiot ollaan valmiina käynnistämään aiemminkin. Halpalentoyhtiön mukaan uusi Norwegian rakentuu vahvalle pohjalle ja asiakkaiden kysynnälle puhtaalta pöydältä. Kustannuksia seurataan agressiivisesti ja tähtäimessä ovat tuotot. Miehistönkäyttö ja operaatiot rakennetaan joustaviksi myös kustannustasoltaan. Myös laivaston kokoa tullaan arvioimaan uudelleen ja lentotoimintaa on luvassa vain kannattavilla reiteillä. Uudessa Norwegianissa lentokoneita olisi annetun arvion mukaan nykyisten 168 koneen sijasta vain 110-120.
Norwegianin aikataulu on tiukka. Luotottajilta tarvitaan merkittävää satojen miljoonien kruunujen arvoista vastaantuloa pikaisesti sillä osakkeenomistajien kokous on 30. huhtikuuta 2020 ja valtionapu on määrä saada 14. toukokuuta Oslon pörssi: Norwegian Air Shuttle ASA restructuring Lue myös:
|
|||