Project Sunrisen ULR-lennot toteutuvat vuonna 2025 – Qantas tilasi 12 Airbus A350-1000 -laajarunkokonetta

Qantas_PS_WintonQantas vahvisti 2. toukokuuta tilauksensa 12 Airbus A350-1000 -laajarunkokoneesta, joilla se käynnistää suorat ULR-lennot (Ultra Long Range) Sydneystä ja Melbournesta Lontooseen ja New Yorkiin loppuvuodesta 2025. Suunnitelma tunnetaan Project Sunrise -hankkeena, joka tekee perinteisistä kengurureiteistä välilaskuttomia. Näiden maailman pisimpien reittilentojen aikana matkustajat kokevat kaksi auringonnousua.

Qantas_100_siipikuva“Yli sadan vuoden ajan Qantas on ollut etulinjassa muokkaamassa sitä miten matkustetaan erityisesti suorien lentojen osalta. Koko historiamme ajan lentokoneet, joilla olemme lentäneet ovat määrittäneet aikakauden, jolla olemme. Boeing 707 -koneet siirsivät meidät suihkukoneaikaan, Boeing 747 -koneet mahdollistivat matkailun kaikille ja Airbus A380-koneet toivat uuden tason matkustusmukavuuteen”, sanoi Qantas-konsernin toimitusjohtaja Alan Joyce.

"Nyt A350 ja Project Sunrise mahdollistavat lähes minkä tahansa kaupungin saavuttamisen Australiasta yhdellä lennolla. Kyseessä on Australian kaukaisen sijainnin matkailulle asettamien viimeisten haasteiden voittaminen”, jatkoi Joyce.

Qantas on suunnitellut erittäin pitkien kaukolentojen avaamista jo pitkään. Vuonna 2017 tavoitteeksi otettiin suorien lentojen mahdollistaminen Australian itärannikolta Eurooppaan ja New Yorkiin. Qantas haastoi Airbusin ja Boeingin kehittämään koneen ULR-lennoilla, jotka mullistaisivat Australian lentomatkailun. Näin sai alkunsa Project Sunrise.

Qantas_PS_tyynytQantas lensi ULR-koelentoja vuonna 2019 Boeing 787-9 Dreamlinereilla selvittääkseen erittäin pitkien lentojen vaativuutta miehistön ja matkustajien kannalta. Kolmella koelennolla kokemusta kertyi yli 60 tunnin osalta.

Joulukuussa 2019 Qantas valitsi Project Sunrisen lentokonetoimittajaksi Airbusin ja konetyypiksi tuli Airbus A350-1000. Kilpakumppanina oli Boeingin uusi 777X. Koronaviruspandemia lykkäsi hanketta ja konetilauksia eteenpäin parilla vuodella, sillä tilausta odotettiin jo vuonna 2020 ja lentojen oli määrä toteutua vuonna 2023. Nyt päivitetyn suunnitelman mukaan ULR-lennot käynnistyvät vasta loppuvuodesta 2025.

“Aloitimme suorat lennot Perthistä Lontooseen vuonna 2017. Ne ovat osoittaneet suuren kysynnän ajansäästöön, jos tuote ja palvelu ovat kunnossa. Reitti oli ennen pandemiaa verkostomme pisin ja sillä oli suurin matkustajatyytyväisyys verkostossamme. Kaikki merkit osoittavat, että kysyntä kasvaa pandemian väistyessä”, totesi Joyce.

“Uudet lentokontyypit tekevät uusista asioista mahdollisia. Juuri se tekee tämänpäiväisestä ilmoituksesta niin merkittävän kansalliselle lentoyhtiölle ja Australialle, jossa lentomatkustus on erittäin tärkeää”, sanoi Qantas-konsernin toimitusjohtaja Alan Joyce.

FF_A350_1000_LDG_TD_1Airbus lennätti A350-1000 -koelentokoneensa (F-WMIL) Toulousesta Perthin kautta Sydneyyn, jossa se esiteltiin 2 .toukokuuta 2022 Qantasin tunnuksiin teipattuna sekä varustettuna sloganilla "Our Spirit Flies Further". Koneen kyljessä oli myös Airbus A350-1000 -merkinnän yhteydessä teksti “LongRangeLeader” (Ohessa arkistokuva A350-1000 -koneesta).

Qantas julkisti tilaavansa 12 Airbus A350-1000 -konetta, joilla on määrä lentää Project Sunrisen lentoja Australiasta suoraan useisiin kaupunkeihin kuten Lontooseen ja New Yorkiin. Uudet koneet mahdollistavat Qantasille suorat lennot Australiasta lähes mihin tahansa kaupunkiin maailmassa.

Qantas_100_jumppaAirbus A350-1000-koneessa on polttoainetehokkaat Rolls-Royce Trent XWB-97 -moottorit ja pisimmillään normaaleilla A350-koneilla voidaan lentää 8700 merimailin eli noin 16100 kilometrin päähän. Qantasin koneilla päästään tätäkin pudemmälle, sillä koneisiin asennetaan normaalin polttoainekapasiteetin lisäksi 20 000 litran vetoiset keskipolttoainetankit. 

Australialaisyhtiön mukaan Project Sunrisen lennot lennetään hiilineutraalisti päästöhyvitysjärjestelmien avulla.

Qantasin A350-1000-koneissa tulee olemaan neljään luokkaan jaettu matkustamo, jonka kokonaispaikkamäärä on 238. Paikkamäärä on pienin verrattuna muihin nykyisin käytössä oleviin A350-1000 -koneisiin.

Qantas_PS_First_suite_2Matkustamossa on tarjolla First, Business, Premium Economy ja Economy -luokat. Kaikkiaan matkustamosta yli 40 prosenttia on varattu parempien luokkien istuimille. Matkustajapaikkoja Qantasin A350-1000 -koneessa on merkittävästi vähemmän verrattuna nykyisin lentoyhtiöiden käytössä oleviin koneyksilöihin, joissa on yli 300 matkustajaistuinta.

 Matkustamot suunnitellaan erityisesti pitkille lennoille ja niiden luvataan tarjoavan uudenlaista mukavuutta. Ensimmäisen luokan kuusi sviittiä tarjoavat todellista luksusta, sillä ne on varustettu erillisellä sängyllä ja kallistuvalla matkustajaistuimella, 32-tuumaisella viihdejärjestelmäruudulla sekä vaatehuoneella. Business-luokan 52 istuimen Qantas lupaa edustavan kokonaan uutta sukupolvea. Premium Economy -luokassa on tarjolla puolestaan lisätilaa 40 matkustajalle, kun istuinväli on 40 tuumaa. Myös turistiluokkaan 140 matkustajapaikalle luvataan 33 tuuman istuinväliä. Näiden lisäksi matkustamoon tulee hyvinvointialue, jossa voi mm. liikkua, venytellä ja virkistäytyä pitkän lennon aikana.

Qantas_PS_WellB_2“Qantasin A350-koneiden tarjoama matkustuskokemus on poikkeuksellinen erityisesti premium-luokkien osalta. First- ja Business-luokat asettavat uudet standardit premium-luokan kaukomatkailuun”, sanoi Joyce.

“Ensimmäiset Project Sunrise -kohteet ovat New York ja Lontoo. Voimme lentää suoraan Australiasta myös Pariisiin ja Frankfurtiin”, avasi Joyce mahdollisuuksia Euroopan suuntaan.

Qantas_PS_MAPAsiakkaat voivat odottaa enemmän suoria reittejä, jotka puolestaan leikkaavat kokonamatka-aikaa verrattuna entisiin välilaskullisiin lentohin. Suora lento Sydneystä Lontooseen lyhentää nykyistä noin 22 tunnin matka-aikaa jopa neljällä tunnilla ja Melbourne New York -reitillä melkein kolmella tunnilla.

New Yorkista lentomatkaa länteen kohti Sydneytä tulee noin 16200 kilometrin verran ja Lontoosta itään Sydneyhin on noin 17800 kilometriä. Lentoajat tulevat olemaan tuuliolosuhteista riippuen noin 19 tuntia.

Qantas_PS_WellB_1 Qantas_PS_First_suite

 

 

 

 

 

 

 

Lue myös: