Moottorivalmistaja Rolls-Royce ja lentokonevalmistaja Tecnam yhdistävät voimansa Skandinavian suurimman alueellisen lentoyhtiön Widerøen kanssa. Tavoitteena on ottaa täyssähköinen matkustajalentokone kaupalliseen käyttöön vuonna 2026. Uusi hanke yhdistää Rolls-Roycen ja Widerøen vastuullisen ilmailun kehittämishankkeen sekä Rolls-Roycen ja Tecnamin yhteisen sähkömoottorointihankeen P-Volt -lentokoneeseen. Yhteishankkeessa katetaan kaikki elementit kehitystyöstä ja valmistamisesta täyssähköisen matkustajakoneen tuomiseksi Norjan markkinoille vuonna 2026. Norjan vuoristoinen maasto tarvitsee alueellisia lentoja toimivien yhteyksien takaamiseksi. Norja tavoittelee myös kotimaanlentojaan päästövapaiksi vuoteen 2040 mennessä. Rolls-Royce tuo hankkeeseen työntövoimaosaamista ja Tecnam lentokonesuunnittelun, valmistamisen sekä täyttää tyyppihyväksyntävaatimukset. Widerøen tehtäväksi jää varmistaa, että lentoyhtiöön kohdistuvat vaatimukset on täytetty koneen käyttöönottoon mennessä vuonna 2026. Sähkölentokoneen kehittämishanke mahdollistaa lentoyhteyksien toteuttamisen vastuullisella tavalla ja täyttää Widerøen tavoitteet lentää sähkölentokoneella vuoteen 2026 mennessä. Ennen covid-19 -pandemiaa Widerøe lensi päivittäin noin 400 lentoa 44 lentokentän verkostossa. Lennoista 74 prosenttia oli pituudeltaan alle 275 kilometriä ja lyhimmät lentoajat olivat 7 ja 15 minuutin välillä. Hanke rakentuu 11-paikkaisen Tecnam P-Volt -sähkölentokoneen ympärille, joka on kehitetty Tecnam P2012 Traveller -lentokoneesta. Konetyyppi on omiaan lyhyissä lentoon lähtö- sekä laskeutumisvaatimuksissa ja sopii valmistajan mukaan erinomaisesti Norjan ympäristöön. Tecnam ja Rolls-Royce julkistivat P-Volt -sähkölentokonehankkeensa lokakuussa 2020. P-Voltin on määrä olla ensimmäinen kaupallinen 9-paikkainen sähkölentokone, joka sopii matkustalentoihin, rahdin kuljetukseen ja medevac-tehtäviin. Konetyyppi on osa Tecnamin DREAM-konseptia (Durability, Reliability, Employability, Affordability & Manageability). Jo aiemmin Tecnam ja Rolls-Royce ovat työskennelleet yhdessä H3PS-hankkeessa sähköhybridisen 4-paikkaisen Tecnam P2010 -yleisilmailukoneen kanssa. P-Voltin peruskonetyyppi Tecnam P2012 Traveller teki ensilentonsa vuonna 2016. Konetyypin pääkäyttäjä on yhdysvaltalainen Cape Air, joka vastaanotti ensimmäisen koneensa vuonna 2019. Cape Air on tilannut 20 P2012 -mäntämoottorikonetta ja optioineen mahdollisesti jopa 92 konetta.
|
|||