Saab ja Ruotsin lennonvarmistuspalveluja tarjoava LFV ovat saaneet Ruotsin liikenteen turvallsuusvirastolta luvan Örnsköldsvikin etätornin käyttöönotolle. Lennonvarmistuspalvelua tarjotaan lähitulevaisuudessa Sundsvallin uudesta etätornikeskuksesta. Suuntaus vie lennonjohtopalveluita kohti entistä parempaa tehokkuutta ja turvallisuutta.
Nyt saavutettu virstanpylväs osoittaa, että käytettävä teknologia ja operatiiviset menetelmät sekä säätely vastaavat lennonvarmistuksen vaatimuksia. Saabin sensoreita ja järjestelmiä käytetään yhdessä LFV:n menetelmiä kanssa. Järjestelmä sai Transportstyrelsenin hyväksynnän lokakuussa. Saabin valmistamat sensorit on asennettu Örnsköldsvikin lentokentälle. Sieltä tiedot siirretään noin 150 kilometrin päässä sijaitsevaan Sundsvallin RTC-etätornikeskukseen, jossa korkearesoluutio näytöt ja muut laitteistot näyttävät lennonjohtajalle kaikki samat tiedot kuin on käytettävissä Örnsköldsvikin lähilennonjohdossa. ”Saavutus tarkoittaa sitä, että meillä on järjestelmät paikoillaan ja ne vastaavat operatiivisia turvallisuusvaatimuksia. Hyväksynnän myötä LFV tekee viimeisiä valmisteluja Sundsvallissa etätornikeskuksen avaamiseksi”, kertoi LFV:n kansainvälisistä asioista ja liiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtaja Niclas Gustavsson. ”Saabin ja LFV strategiana on käyttää uusia järjestelmiä olemassa olevien ja hyväksyttyjen menetelmien kanssa. Niitä käytetään vain uudessa sovelluksessa”, sanoi Saabin Anders Carp. ”Lennonvarmistuspalveluiden tarjoajilla ja siviili-ilmailuviranomaisilla ympäri maailman on nyt käytettävissä hyväksytty etätornijärjestelmä”, jatkoi Carp. Saab on etätornijärjestelmän kehittämisen edelläkävijä, joka toimii yhteistyössä lennonojohtajien ja lennonvarmistuspalveluiden tarjoajien kanssa. Saab on myös aloittanut yhteistyös Virginia SATSLabin ja Leesburg Executive Airportin kanssa Yhdysvalloissa esitelläkseen ja arvioidakseen etätornin tarjoamia mahdollisuuksia Leesburgissa Virginiassa. Lue myös artikkeli: Etätorni mullistaa palvelutavan
|
|||