Ruotsi valitsi Grob G 120TP:n uudeksi koulukoneeksi - oli aikanaan ehdolla myös Suomen ilmavoimille

Grob_120_1Ruotsin puolustusvoimat etenee lentokoulutusuudistuksen kanssa ja on valinnut uudeksi alkeiskoulukoneeksi Grob G 120TP -potkuriturbiinikoneen. Se korvaa alkeiskoulukoneena nykyiset Saab 105 eli SK 60 -koneet, joilla jatketaan edelleen hävittäjälentäjien koulutusta toisessa koulutusvaiheessa.

Ruotsin hallitus valtuutti puolustusvoimat 26. maaliskuuta 2020 hankkimaan lentäjäkoulutuksen tarpeisiin uuden alkeiskoulukonetyypin. Nyt 5. toukokuuta 2021 julkistetun päätöksen myötä Ruotsi hankkii saksalaisvalmisteisia Grob G 120TP -koulukoneita.

"Grob G 120TP tulee olemaan ilmavoimien uusi koulukone ja puolustusvoimien materiaalilaitos FMV on solminut sopimuksen koneiden hankkimiseksi. Tämä lentokone täyttää vaatimuksemme uudelle alkeiskoulukoneelle", sanoi Ruotsin ilmavoimien komentaja Carl-Johan Edström.

Hankinta koskee seitsemää uutta Grob G 120TP -alkeiskoulukonetta ja yhtä simulaattoria, joiden lisäksi sopimus sisältää optioita jatkohankinnalle. Toimitusten on määrä tapahtua vuoden 2022 aikana.

Grob_120_ohjaamoKyseessä on täysin komposiittirakenteinen kaksipaikkainen vierekkäin istuttava ja lasiohjaamolla varustettu suorituskykyinen koulukone, jossa on Rolls-Royce M250-B17F -potkuriturbiinimoottori.

Valmistaja lupaa Grob G 120TP -koneille 15 000 lentotunnin mittaisen elinkaaren, joka on mitoitettu taitolentovaatimuksin. Koneen huippunopeus on 380 km/h ja sen kuormitusmonikerrat ovat -4/+6 G.

Päivä ja yö-VFR- sekä mittarilento-operaatioihin hyväksytyn koneen toiminta-aika on 5,4 tuntia. Toimintamatkaa puolestaan on 5000 jalan korkeudella lennettäessä noin 1100 kilometriä.

Uusi alkeiskoulukone saa Ruotsissa tyyppimerkinnän SK 40 ja lentokoulutus niillä on määrä käynnistää vuonna 2023.

Grob_120TP_1Tulevaisuudessa kaikki lento-oppilaat aloittavat Ruotsissa alkeislentokoulutuksen SK 40 -potkurikoneilla nykyisten Saab 105 eli SK 60 -suihkuharjoituskoneiden sijaan. Alkeiskoulutusvaiheen jälkeen oppilaat siirtyisivät koulutusohjelmassa seuraavaan vaiheeseen eli kohti helikopteri-, hävittäjä- sekä yhteys- ja kuljetuskoneita.

Hävittäjentäjille toisessa vaiheessa lentokoulutusta annettaisiin edelleen nykyisillä SK 60 -koneilla vielä muutaman vuoden ajan. Ruotsi aikoo korvata SK 60 -koneet uudella suihkuharjoituskoneella. Yksi erittäin todennäköinen vaihtoehto niiden korvaajaksi olisi Saabin ja Boeingin yhteistyössä Yhdysvaltain Ilmavoimille kehittämä Boeing T-7A Redhawk.

Ruotsin valitsema alkeiskoulutuskonetyyppi oli ehdolla myös Suomen ilmavoimien VX-hankkeessa nykyisten Valmet L-70 Vinka -alkeiskoulukoneiden korvaajaksi. Grob G 120TP todettiin liian kalliiksi Suomelle. Suomi valitsi VX-hankkeessa lokakuussa 2016 käytetyt Grob G 115E -koneet. MH

Lue myös: