"Tulevaisuudessa ilmailun tulee olla vastuullista. Olemme saavuttaneet merkkipaalun, kun toivotamme ensimmäisen sähkölentokoneen tervetulleeksi laskeutumaan ja lataamaan Visbyn lentokentälle", sanoi Swedavian Visbyn lentokentän johtaja Gunnar Jonasson.
Avauspäivänä Visbyssä lentänyt Pipistrel Velis Electro (SE-KWH) on maailman ensimmäinen tyyppihyväksytty sähkölentokone. Uusi sähkölentokoneiden latausinfra rakennettiin eri puolille Visbyn lentoasemaa. Yksi kolmesta latauspisteestä sijaitse asematasolla Gotlannin lentokerhon läheisyydessä ja kaksi latauspistettä sijaitsee lentokentän pääasematasolla. Kaikki latauspisteet ovat käytettävissä ja ne ovat täysin maksuttomia vuosina 2021-2023. "Seuraavissa vaiheissa keskitytään kehittämään edelleen infraa ja kaupallisia mahdollisuuksia yhdessä alueen kumppaneiden ja ilmailuteollisuuden kanssa", jatkoi Jonasson.
Sähköinen ilmailu nähdään isossa roolissa ilmailun päästövähennyshankkeissa. Ruotsissa Braathens Regional Airlines (BRA) suunnittelee operoivansa sähkölentokoneilla reittiä Visbystä Tukholmaan. BRA on yksi monista lentoyhtiöistä, joilla on aiesopimus Heart Aerospace ES-19 -sähkölentokoneiden hankinnasta. Swedavian lentokentillä on käynnissä useita muitakin sähköisen ja vastuulliseen ilmailun hankkeita, jotka valmistelevat lentokenttiä tulevaisuuden teknisiin ratkaisuihin. Åren Östersundin lentokentällä on ollut koealue sähköisille ja autonomisille ilma-aluksille vuodesta 2020 lähtien. Uumajassa on käynnissä Pohjois-Ruotsin sähköisen ilmailun hanke, jossa tähdätään Uumajan ja Åren välisiin lentoihin. Uumajassa on käynnissä myös FAIR-hanke (Finding Innovations to Accelerate Implementation of Electric Regional Aviation), jossa on määrä tuottaa menetelmä kuvaamaan, miten sähkökäyttöisten paikallislentojen kaupallistaminen voidaan toteuttaa Merenkurkun alueella. Mukana on toimijoita Ruotsista ja Suomesta. Lue myös:
|
|||