Toimintansa jatkoa turvaamaan pyrkivä Norwegian painui 2,2 miljardia euroa tappiolle - aika käy vähiin

Norwegian_737_nose_1Norwegianin koko vuoden 2020 tappiot päätyivät noin 2,2 miljardiin euroon, kun yhtiö julkisti vuoden viiimeisen neljänneksen tuloksen olleen 1,6 miljardia euroa tappiollinen. Tulokseen vaikutti Covid-19 -pandemian matkustusrajoitukset kaikilla markkinoilla. Mikäli uudelleenjärjestelytoimet eivät onnistu käy Norwegianin aika vähiin vuoden 2021 toisen neljänneksen aikana.

Norwegian kohtasi suuria taloudellisia vaikeuksia koronaviruspandemian alkaessa, kun yhtiön liikevaihto romahti lyhyessä ajassa. Se puolestaan toi haasteita yhtiön solmimien sopimusten noudattamisiin.

Vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä Norwegianin liikevaihto oli noin 64 miljoonaa euroa ja laskua vertailukauteen oli huimat 93 prosenttia. Koko vuoden osalta liikevaihto oli noin 870 miljoonaa euroa ja edellisvuoteen verratuna laskua oli 79 prosenttia. Tappiota kertyi koko vuoden osalta 2,2 miljardia euroa.

Halpalentoyhtiö Norwegianin tarjoamat matkustajakilometrit vähenivät koko vuoden aikana 82 prosenttia ja kokonaismatkustajamäärä romahti 81 prosenttia. Koko vuoden aikana Norwegian kuljetti noin 6,87 miljoonaa matkustajaa, joista vuoden viimeisellä neljänneksellä noin 574 000. Matkustajatäyttöaste koko vuoden osalta oli 75,2 prosenttia, mutta oli viimeisellä neljänneksellä enää 52,4 prosenttia.

Norwegian haki vuoden viimeisen neljänneksen aikaan suojaustoimia Irlannissa ja Norjassa.  Molempien yhtiön tulevaisuutta turvaavan prosessin se kertoo jatkuvan suunnitellusti. Tavoitteena on leikata velkoja, laivaston kokoa ja rakentaa yhtiöstä houkutteleva kohde sijoittajille.

Vuoden 2020 aikana Norwegian on onnistunut leikkaamaan velkataakkaansa noin 1,7 miljardilla eurolla. Kokonaistavoite on leikata velkoja noin kahden miljardin euron tasolle ja nostaa uutta pääomaa kaikkiaan 400-500 miljoonaa euroa.

Vuoden 2020 viimeisen neljänneksen osalta  Norwegian sai leikattua operatiivisia kuluja 82 prosenttia verrattuna edellisvuoden samaan ajankohtaan. Luvussa ei ole mukana leasingmaksuja. Norwegian lensi vuoden viimeisellä neljänneksellä vain 15 kapearunkokoneella, kun yhtiön laivaston koko on 131 lentokonetta. Norwegian lensi käytössä olevilla koneillaan keskimäärin 7,2 blokkituntia päivässä, kun vuotta aiemmin määrä oli 11,7 tuntia päivässä.

Norwegian_MAX_201019Norwegian myi vuoden 2020 aikana kymmenen Boeing 737 -konettaan, joista viisi liittyi takaisin laivastoon myynti- ja takaisinvuokraussopimuksen kautta.  Muita järjestelyjä olivat 12 Boeing 737- ja viiden 787 Dreamlinerin palautus leasingyhtiöille. Norwegian ei vastaanottanut yhtään uutta konetta vuoden 2020 aikana.

Orix Aviation ilmoitti 16. helmikuuta tehneensä sopimuksen rahoittajien kanssa14 Boeing 737 MAX- ja kahdesta Boeing 787 Dreamliner -koneesta. Ne ovat olleet vuokrattuina Norwegianille. Käytännössä Norwegian siis luopuu MAX-koneistaan. Orix Aviation vuokraa koneet edelleen sopivalle asiakkaalleen.

Norwegianin raportoidaan peruneen kaikkiaan 100 A320neo-konetta käsittävä tilauksensa Airbusin kanssa, josta oli toimittamatta vielä 88 lentokonetta. Norwegian on vuokrannut vastaanottamansa Airbus-koneet eteenpäin Arctic Aviation -tytäryhtiönsä kautta.

Vastaavia järjestelyjä Norwegian pyrkii toteuttamaan myös Boeingin kanssa koskien tilattuja 92 Boeing 737 MAX -konetta ja viittä Boeing 787 Dreamlineria. Lisäksi Norwegian hakee Boeingilta korvauksia 737 MAX -koneiden lentokiellon sekä 787 Dreamlinereiden moottoriongelmien aiheuttamista haasteista.

Norwegian_Dreamliner_glider_1Kaukolentonsa lopettanut halpalentoyhtiö pyrkii palaamaan laajemmin markkinoille vielä vuoden 2021 aikana uuden rahoituspohjan turvin. Uudelleen järjestelyn aikana Norwegianin laivaston kokoa leikataan käsittämään vain 53 kapearunkokonetta. Konemäärää suunnitellaan kasvatettavan 70 koneeseen jo vuoden 2022 aikana riippuen kysynnästä ja matkustusrajoituksista.

Norwegian toteaa myös, että mikäli sen uudelleenjärjestely ei onnistu on todennäköistä, että yhtiö ajautuu selvitystilaan tai konkurssimenettelyyn vuoden 2021 toisen vuosineljänneksen aikana.

Haasteita Norwegianille tuo myös Norjaan perustettu halpalentoyhtiö Flyr, joka on velattomana yhtiönä houkutellut mukaan jo merkittävän määrän sijoittajia. Flyr rakentuu Norwegianin opeille ja sen johdossa on Norwegianin entisiä osaajia. Lennot on määrä käynnissä Norjassa kesäkuussa 2021.

Päivitys: Lisätty Orix Aviationin solmima sopimus.

Lue myös: