Uusi norjalainen lentoyhtiö Flyr hakee rahoitusta - lennot alkavat kesäkuussa 2021 Boeing 737-koneilla

Flyr_Boeing738_1Uusi norjalainen halpalentoyhtiö Flyr aikoo ottaa osuutensa Covid-19-pandemian jälkeisiltä lentomarkkinoilta. Yhtiö käynnistää parhaillaan rahoitusneuvotteluja ja aikoo aloittaa lennot Norjassa Boeing 737-800 -koneilla 1. kesäkuuta 2021.

Uusi lentoyhtiö on jättänyt lentotoiminta- ja operaattorilupahakemuksen Norjan ilmailuviranomaiselle 28. lokakuuta 2020. Avaintehtäviin on rekrytoitu laajasti kokemusta ja henkilöstö on siltä osin käynyt läpi myös viranomaisarvioinnit. Flyrin johto odottaakin asioiden etenevän ongelmitta ja lentolupien on määrä olla kunnossa viimeistään maaliskuussa 2021.

Flyrin toimitusjohtaja Tonje Wikstrøm Frislid on aiemmin toiminut eri tehtävissä Norwegianilla vuodesta 2007 lähtien. Vuosina 2015-2018 hän toimi Norwegian miehistönkäytöstä vastaavana johtajana ja oli perustamassa useita Norwegianin tytäryhtiöitä. Flyrin kaupallisena johtajana puolestaan toimii aiemmin Norwegianin kaupallisena johtajana työskennellyt Thomas Ramdahl.

Flyrin taustalla toimii Eric G. Braathen, joka on siis palkannut uuteen yhtiöön merkittävää lentoyhtiöosaamista. Uuden lentoyhtiön nimi julkistettiin joulukuussa 2020.

Flyr aloittaa rahoitusneuvottelut 28. tammikuuta 2021 ja tavoitteena on saada kasaan 600 miljoonaa Norjan kruunua eli reilut 57 miljoonaa euroa. Toimitusjohtaja Wikstrøm Frislidin mukaan edessä on kymmenen päivän aikana noin 30 tapaamista rahoittajien kanssa. Koko rahoituspohja on määrä saada kokoon yksityisiltä sijoittajilta. 

Uuden yhtiön rahoitustarve on merkittävästi pienempi kuin eräällä toisella norjalaisoperaattorilla. Flyr kilpaileekin ainakin osittain samoista rahoittajista kuin veloissa oleva Norwegian.

Alkavien neuvotteluiden toisia osapuolia yhtiö ei tässä vaiheessa kommentoinut. Kyseisen rahoituksen turvin on määrä käynnistää yhtiön operaatiot ja laajentua jopa 30 koneen lentoyhtiöksi, joka keskittyy ensivaiheessa Norjan markkinoille. Suunnitelmissa on hallittu kasvu markkinoiden epävarmuus huomioiden.

Flyr_CEO_Tonje"Norwegianiin ja SASsiin verrattuna meillä on erittäin ohut organisaatio, joka on myös velaton. Tarjoamme uusia mahdollisuuksia ja keskitymme ensivaiheessa Norjaan yksinkertaisella rakenteella", sanoi Flyrin toimitusjohtaja Tonje Wikstrøm Frislid.

"Tarjotaksemme halpoja hintoja pitää olla alhaiset kustannukset. Tavoitteena on saada vuokrattua lentokoneita kustannustehokkaasti ja kevyellä organisaatiolla, toimivalla infralla ja digitalisaatioratkaisujen avulla voimme toimia pienempänäkin ilman paineita kasvusta. Voimme säätää toimintaamme nopeasti markkinakysyntään nähden", jatkoi Wikstrøm Frislid.

Työntekijät on rekrytoitu jo lähes kaikkiin tärkeimpiin tehtäviin. Lentäjien ja matkustamohenkilökunnan kiinnostus Flyria kohtaan on ollut suurta. Parhaillaan Flyr ottaa käyttöön kaupallisia ja operatiivisia järjestelmiä sekä käy neuvotteluja työntekijäliittojen kanssa työehtosopimusta varten.

Flyrin organisaation koko kasvaa vasta liiketoiminnan kasvamisen myötä ja erityisesti yhtiö seuraa lentäjien ja matkustamohenkilöstön tuottavia työtunteja, jotta saavutetaan maksimaalinen hyöty työvoimasta.

 

Konetyypiksi valittiin hyväksi todettu Boeing 737

Flyr_738_2Lentokoneiden osalta Flyr käy neuvotteluita useiden eri leasing-yhtiöiden kanssa ja tavoitteena on saada aikaan useita sopimuksia Boeing 737-800 -matkustajakoneista. Leasing-aika riippuu yhtiön mukaan tarjolla olevien koneiden iästä ja hinnasta.

Valinta Boeing 737:n osalta oli luonnollinen, sillä koneista on laajasti kokemuksia Norjan toimintaympäristössä ja konetyyppi on muutoinkin tunnettu. Lisäksi tarjolla on kokenutta työvoimaa niin lentäjien kuin matkustamohenkilökunnan osalta.

Uusia työntekijöitä palkataan jo nyt ja heidät koulutetaan Oslossa. Flyrin tavoitteena on palkata kymmenen lentäjää ja 20 matkustamohenkilöstön jäsentä per käytössä oleva lentokone. Ryanairin tapaan henkilöstö per lentokone on tavoitteena pitää minimissä ja maahenkilöstö mukaanlukien työntekijöitä tulee olemaan 36 per lentokone.

Laivaston koko on määrä optimoida Norjan markkinoille, jotta Flyrin ei tarvitse laajentaa verkostoaan vähemmän kannattaviin toissijaisiin kohteisiin Pohjoismaissa.

Koneiden huollot Flyr aikoo kilpailuttaa eikä sillä siis ole alkuvaiheessa omaa huoltotoimintaa.


Kolmivaiheinen kasvusuunnitelma 30 lentokoneen laivastoon

Flyr_Ramdahl"Odotamme saavamme Flyrin ensimmäisen Boeing 737-koneen Osloon huhti- tai toukokuun aikana. Riippuen koneiden saatavuudesta ensimmäinen kone tulee olemaan valkoisen värin sijaan jo mahdollisesti Flyrin väreissä", arvioi Flyrin kaupallinen johtaja Thomas Ramdahl Lentoposti.fi:lle ensimmäisen koneen saapumista ja sen väritystä.

Lipunmyynti Flyrin lennoille odotetaan alkavan huhtikuussa 2021. Avauslennon on määrä nousta ilmaan Oslosta 1. kesäkuuta 2021 ja tarvittavat lähtö- ja saapumisajat eli slotit on jo haettu eri lentoasemille.

 Operaatiot käynnistetään kahdella Boeing 737-800 -koneella, jotka tarjoavat versiosta riippuen noin 186-189 matkustajapaikkaa. Kaksi seuraavaa konetta on määrä vastaanottaa jo kesäkuun puolivälissä ja viides kone liittyy laivastoon heinäkuussa. Talviaikataulukauden aloituksessa yhtiön laivastossa on suunnitelmien mukaan jo kahdeksan konetta.

Flyr_phase1and2Kesällä 2022 Flyrin tavoitteena on kasvattaa laivastoa 2-3 koneella kuukausittain.

Reittiverkostossa olisi ensivaiheessa tarjolla lentoja Oslosta Tromssaan, Narvikiin, Bodöhön, Trondheimiin, Ålesundiin, Bergeniin, Stavangeriin sekä Tanskaan Kööpenhaminaan. Lomakohteita verkostossa edustaisivat tässä vaiheessa Malaga, Alicante, Barcelona ja Nizza.

Laajenemissuunnitelman mukaiseen vaiheeseen kaksi Flyr ei ole asettanut aikataulua vaan kasvu riippuu niiltä osin markkinakysynnästä ja kilpailutilanteesta. Tuolloin laivastossa olisi määrä olla jo 20 Boeing 737 -konetta.

Reittiverkosto laajenisi kattamaan Euroopaan pääkaupunkeja ja Kööpenhaminan lisäksi kohteina olisivat Amsterdam, Ateena, Berliini, Lontoo, Pariisi, Praha, Rooma, Tukholma sekä lomakohteena Palma de Mallorca.

Flyr_phase3Kolmas vaihe laajentaa liikennettä entisestään ja laivaston koko olisi tuolloin rahoitussuunnitelman mukaiset 30 Boeing 737 -konetta. Reittiverkosto olisi Euroopassa entistä laajempi ja pisimmät reitit suuntautuisivat Kanarian saarille saakka. Myös Norjan verkosto olisi kattavampi ja lentoja olisi aina Kirkkoniemeen saakka. Lomalentoyhteyksiä tarjottaisiin Oslon lisäksi myös Bergenistä ja Stavangerista.

Helsinki tai muut kohteet Suomessa eivät ole mukana yhtiön julkistamissa reittisuunnitelmissa.

Yksinkertaisesti matkalle

Flyr pyrkii asettamaan ilmailualalle uuden standardin ja uskoo yhtiön olevan tuottavampi, tehokkaampi ja vähäriskisempi kuin perinteinen lentoyhtiö.

Flyr_appLuvassa on yksinkertaisuutta ja intuitiivisuutta mm. varausjärjestelmän kautta, joka soveltuu perhematkoille, lomamatkoille ja työmatkoille. Myös lennoille kirjautuminen ja koneeseen nousu luvataan toteuttaa innovatiivisesti ja nopealla tavalla.

Joustavuutta Flyr tarjoaa kaikkien lentolippujen osalta ja niitä voi vaihtaa maksutta sekä 24 tunnin sisällä ostosta lipusta saa vielä täyden palautuksen. Myös vaihto aiemmalle lennolle onnistuu jos siellä on vapaita paikkoja.

Asiakasystävällisyyttä Flyr painottaa yksinkertaisilla matkustusehdoilla, jotka eivät sisällä piilomaksuja tai vaikeaselkoisia ehtoja. Luvassa on myös oma kanta-asiakasohjelma etuineen.

Flyrillä ei ole suunnitelmia aloittaa yhteistyötä muiden lentoyhtiöiden kanssa vaan se keskittyy omaan toimintaansa ja tulee haastamaan erityisesti Norwegiania ja Wizz Airia. Tulevaisuuden osalta mahdollisia yhteishankkeita Flyr ei sulje kokonaan pois. MH