Ensimmäisenä Finnairin uusissa väreissä ollut A330 Ranskan Chateaurouxiin - edessä uudelleenmaalaus

LTU_3_2011Finnairin Airbus A330-300 (OH-LTU) siirtolennettiin 8. syyskuuta 2025 Ranskaan Chateaurouxin lentokentälle, jossa on tarjolla merkittävä määrä erilaisia lentokoneiden huoltopalveluita. Finnair kertoo koneen menevän maalaukseen. Kyseinen koneyksilö oli ensimmäinen Finnairin A330, jossa nähtiin yhtiön nykyinen maalauskaavio vuonna 2011.

LTU_Chateauroux_FR24Kyseinen Airbus A330 nousi ilmaan siirtolennolle AY8929 Helsinki-Vantaalta maanantaiaamuna 8. syyskuuta 2025. Määränpäänä oli Ranskan Chateauroux, jossa toimii lentokoneiden huoltoihin ja kierrätyksiin erikoistuneita yrityksiä kuten Tarmac Aerosave.

OH-LTU on Finnairin uusin Airbus A330. Koneyksilö on valmistunut 26. marraskuuta 2010 ja Suomen ilma-alusrekisteriin se liitettiin 29. marraskuuta 2010. Kone lensi Finnairilla aluksi kokovalkoisena ja sen tunnettiin lisänimellä blondi. Hieman myöhemmin eturungossa nähtiin pieni Finnair-teksti. Suurempi osa ilmailuhistoriaa puolestaa oli se, että koneyksilö sai ensimmäisenä A330 -koneena runkoonsa Finnairin nykyisen maalauskaavion.

LTU_Blondi_FlyFinland_HarriKoskinenFinnair esitteli koneidensa nykyisen maalauskaavion joulukuussa 2010 osana Visio 2020 -suunnitelmaansa. Samalla uudistettiin myös yhtiön logo, henkilökunnan uniformut sekä lounge-tilat. Ensimmäisinä uusissa väreissä nähtiin Airbus A340 -koneet (OH-LQF ja OH-LQG), joiden jälkeen uusi maalaus nähtiin A330-koneissa LTU:sta lähtien.

Toinen OH-LTU:n historian merkittävä tapaus oli koronapandemian aikana, kun koneeseen tehtiin laaja rahtimodifikaatio mahdollistamaan rahtilennot Suomen ja Kiinan välillä.

LTU_2010Finnairin A330-300 -koneessa on kolmiluokkainen 279-paikkainen matkustamo. Voimanlähteinä on kaksi GE CF6 -moottoria ja maksimi lentoonlähtöpaino on 233 tonnia. Finnairin laivastossa on kahdeksan A330-konetta ja niiden keski-ikä on noin 15,7 vuotta. Koneista neljä on omia ja neljä vuokrattuja. Viimeisten omistusjärjestelyiden mukaan OH-LTU:n omistaja on Finnair Aircraft Finance Oy.

Finnair_livery_change_2011Finnair kertoi Lentoposti.fi:lle koneen lennetyn Ranskaan maalausta varten. Kyseessä voi olla uuden alku, sillä Planespotters-sivuston mukaan se olisi saamassa uuden rekisteritunnuksen VH-QPL, joka on Australian ilma-alusrekisteritunnus. Näin ollen koneyksilö voisi olla toinen kahdesta koneesta, jotka ovat siirtymässä Qantasin käyttöön Finnairin aiemmin kertoman mukaisesti. Finnair ei kommentoinut tarkemmin millaisen maalauskaavion koneyksilö saa pintaansa Chateuarouxissa.

qantas_tailsFinnair kertoi toukokuussa 2023 vuokranneensa kaksi A330-300 -konetta miehistöineen Qantasille lennoille Singaporesta ja Bangkokista Sydneyhin. Sopimuksen ensimmäisen osan kestoksi kerrottiin kaksi vuotta. Sopimuksen toisen vaiheen mukaan kaksi A330-konetta siirtyisi Finnairilta Qantasin käyttöön ilman miehistöjä. Tämän jälkimmäisen sopimuksen kestoksi kerrottiin vuodesta 2025 lähtien 2,5 vuotta.

Planespotters-sivuston mukaan myös Finnairin toinen A330-300 (OH-LTR), joka on valmistunut joulukuussa 2009 olisi saamassa uuden rekisteritunnuksen VH-QPK eli olisi myös mahdollisesti poistumassa laivastosta Qantasille Australiaan. Myös OH-LTR on Finnair Aircraft Finance Oy:n omistuksessa tammikuussa 2022 tehtyjen omistusjärjestelyiden jälkeen.

Lue myös: