Airbus valmistelee lyhyen kiitotien operaatiopäivitystä uuteen A320neo-koneeseen

A320neo_SHort_AiRfield_PackageAirbusin Englannin Filtonin tehtailla on suunniteltu, rakennettu ja koekäytetty uutta suorituskykypakettia uuteen A320neo-koneeseen. SHARP (SHort AiRfield Package) on suunniteltu lisäämään nostovoimaa hitaissa nopeuksissa parantaen operaatiokykyä nousuissa ja laskuissa lyhyillä kiitotiellä.

Airbusilla on useita operaattoreita, jotka haluaisivat operoida A320neo-koneilla lyhyen kiitotien lentokentiltä.

A320neo_1Yksi näistä on on Brasilian Rio de Janeiron keskustassa sijaitseva ilmailupioneerin mukaan nimetty Santos Dumontin (SBRJ) lentokenttä. Sen kiitotie on vain noin 1300 metrin mittainen. Operaatioista tekee haastavaa myös lentokentän toisella puolella sijaitseva vuori ja toisen puolen pitkä silta.

Santos Dumontin lentokentältä ovat operoineet mm. Avianca Brasil, TAM Airlines, Gol ja Azul.

SHARP-paketin pääkomponetti on kevlarkomposiittipaneeli, joka tulee siiven tyveen. Filtonin insinööriryhmä tutki eri vaihtoehtoja lopulliseksi ratkaisuksi yhdessä Saksan Bremenissä työskentelevien kollegoidensa kanssa. Lopullisen päätöksen nykyratkaisuun kallisti jälkiasennusmahdollisuus.

Koepaneeli valmistettiin Filtonin ProtoSpace-tehtaalla käyttäen ALM-teknologiaa (Additive Layer Manufacturing) 3D-tulostettuun muottiin. Toulousessa tehdyt koelennot olivat menestyksekkäitä ja Airbus viimeistelee ratkaisua tuotantoa varten. Muutos on mahdollista tehdä koneisiin myös jälkiasennuksena.