Litium-ioni -akkujen lentokonekäytön tyyppihyväksyntään uusia suosituksia

787_fire4net_ntsbYhdysvaltain onnettomuustutkintavirasto NTSB on antanut uusia suosituksia litium-ioni -akkujen arvionti- ja tyyppihyväksyntämenettelyyn lentokonekäytössä. Suositukset on toimitettu Yhdysvaltain ilmailuviranomaiselle FAA:lle. Ne juontavat juurensa tammikuussa 2013 tapahtuneesta Boeing 787 Dreamlinerin akkupalosta.

NTSB:n 12-sivuinen raportti kertoo, että vuonna 2006 tyyppihyväksynnässä käytetyt prosessit ovat olleet riittämättömiä. Yhtenä puutteena oli ns. thermal runaway -ilmiön havaitsemiseen käytetyt testit, joita ei oltu standardoitu. Thermal runaway -ilmiössä akun kuumeneminen alkaa rakenteen ominaisuuksien vuoksi kiihdyttää itseään.

NTSB:n mukaan nykyisin lentokonekäytössä olevissa litium-ioni -akuissa eivät välttämättä ole huomioitu sisäisen oikosulun tuomia ongelmia.

787_10net_boeingUusien teknologioiden tuominen lentokoneisiin nähdään haasteelliseksi ja NTSB peräänkuuluttaa ilmailualan ulkopuolisten asiantuntijoiden käyttämistä apuna lentokoneiden tyyppihyväksyntäprosessissa yhdessä lentokonevalmistajien ja FAA:n kanssa.

NTSB suosittaa, että FAA kehittäisi kokeen thermal runaway -ilmiön ongelmista akun sisäisen oikosulun jälkeen ja kehittäisi ohjeistuksen sen suorittamiseksi. Lisäksi kokeen tulisi olla osa tulevia tyyppihyväksyntäprosesseja. FAA:n tulisi myös arvioida uudelleen oikosulun aiheuttamat riskit nykyisin käytössä olevan kaluston osalta. Viranomaisen tulisi perustaa työryhmä asiantuntijoista tyyppihyväksyntäprosessin aikaisessa vaiheessa uusien teknologioiden osalta.

Dreamlinereiden litium-ioni -akkujen ongelmat voidaan katsoa alkaneiksi Japan Airlinesin Boeing 787 Dreamliner -koneelle Bostonissa 7. tammikuuta sattuneen akkupalon jälkeen. Yhdysvaltain FAA asetti konetyypin lentokieltoon ja muut käyttäjämaiden viranomaiset seurasivat esimerkkiä ANA:n 787-koneelle 16. tammikuuta Japanissa sattuneen samanlaisen litium-ioni -akun ylikuumenemisen jälkeen.

Lue myös: