Boeing B-17G Flying Fortress -pommikone (N7227C) ja Bell P-63F Kingcobra -hävittäjä (N6763) törmäsivät yhteen Wings Over Dallas -lentonäytöksessä 12. marraskuuta 2022 kello 13.22 paikallista aikaa. Molemmat toisen maailmansodan aikaiset ilma-alukset syöksyivät törmäyksen seurauksena maahan syttyen tuleen. B-17G -koneessa menehtyivät koneen päällikkö, perämies ja kolme miehistön jäsentä. Myös P-63F -koneen lentäjä menehtyi turmassa. NTSB:n tutkijoilla on ollut käytössä lennonjohdolta saadut radiopuhelinliikenteen nauhoitukset. Tutkinnan käytössä on ollut myös B-17 -koneen Avidyne IFD540 -elektroninen lentonäyttö ja P-63F-koneen GPSMAP 496 -laite, jotka molemmat vaurioituivat turmassa. NTSB:n Washingtonin laboratorio selvitti niistä mahdollisia paikka-, korkeus- ja nopeustietoja. B-17G-koneessa ollut laite tarjosi tutkintaan paikkatietoja, mutta P-63F -koneessa ollut laite ei ollut tallentanut mitään turmalennon aikana. Kummassakaan lentokoneessa ei ollut ohjaamoäänitallenninta (CVR) eikä lentoarvotallenninta (FDR). Ne eivät ole vaatimuksina näin vanhoissa ilma-aluksissa.
NTSB:n 30. marraskuuta julkistaman alustavan onnettomuustutkintaraportin mukaan onnettomuushetkellä esitysalueella ja esityslinjalla oli useita lentokoneita, jotka osallistuivat kyseiseen esityslentoon. Onnettomuuteen joutunut B-17G Flying Fortress oli johtokone kaikkiaan viiden historiallisen pommikoneen muodostelmasta. Toinen turmakone eli P-63F oli numero kolme yhteensä kolmen historiallisen hävittäjän muodostelmassa. Käydyn radiopuhelinliikenteen ja ADS-B-tietojen perusteella lentonäytösjohtaja (Air Boss) ohjeisti molemmat muodostelmat palaamaan Dallasin Executiven lentoaseman kiitotien lounaispuolelta takaisin esitysalueelle. Hävittäjien tuli siirtyä jonomuodostelmaan ja lentää pommikoneiden edellä noin 150 metrin päässä esityslinjasta ja pommikoneiden tuli lentää noin 300 metrin päässä esityslinjasta. Lentonäytöstä johtanut lentonäytösjohtaja Air Boss ei ollut ohjeistanut lentäjille ennen näytöstä erillisiä korkeusrajoituksia eikä niitä annettu myöskään esityslennon aikana. Hävittäjämuodostelman lähestyessä näytöslinjaa P-63F -hävittäjä oli kallistuneena vasemmalle, kun se törmäsi rajusti B-17G -pommikoneen runkoon siipilinjan taakse.
NTSB:n mukaan onnettomuustutkinnan odotetaan valmistuvan 12-18 kuukauden sisällä. Lue myös:
|
|||